Az Air France-KLM, a Castlelake, a Lind Invest, valamint a dán állam konzorciuma lesz a jelenleg csődvédelemben működő Scandinavian Airlines (SAS) tulajdonosa, a légitársaság a Star Alliance-ből átlép a Skyteam légiszövetségbe.

A megállapodás szerint a nyertes konzorcium biztosítja a tavaly megkezdett szerkezetátalakítási program lezárásához és a Chapter 11 szerinti csődvédelmi eljárásból történő kilépéshez szükséges finanszírozást, összesen 1 milliárd 175 millió USA-dollár értékben, részben tőkeemeléssel, részben hitel tulajdonrészre váltásával, illetve adósság refinanszírozásával – közölte a SAS.

Az Air France-KLM közleménye szerint a csoport 144,5 millió dollárért szerez legfeljebb 19,9 százalékos részesedést az újjászervezett skandináv légitársaságban.

Ebből 109,5 millió dollárt törzsrészvényekben, 35 millió dollárt pedig átváltható kötvények formájában biztosítanának. Később a pénzügyi teljesítménytől, a konzorcium tagjai közötti megállapodástól és a versenyjogi jóváhagyásoktól függően az Air France-KLM részesedése növelhető, így irányítói jogosultságokkal rendelkező részvényessé válhat.

A tranzakció részleteit a közeljövőben véglegesítik a felek, ennek egy eleme lesz a SAS szerkezetátalakítási programjának jóváhagyása is. A SAS a tranzakció végrehajtása során a megszokott módon folytatja működését. Az ügylet lezárása egyebek mellett Svédország, az Európai Unió és az Amerikai Egyesült Államok versenyjogi hatósági jóváhagyásától is függ.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: AIRportal.hu

A közlés hozzáteszi, hogy a SAS 2024-ben cégátalakítási kérelmet nyújt majd be Svédországban, amelynek részeként várhatóan az összes meglévő törzsrészvényét és tőzsdén jegyzett kereskedelmi hibrid kötvényét törlik, utóbbiak számára is csak szerény megtérülés várható.

A hatósági jóváhagyásokat és a csődvédelem alóli kilépést követően a skandináv légicég a Star Alliance-ből átlép a Skyteam légiszövetségbe, és kereskedelmi együttműködést alakít ki az Air France-KLM-mel és annak légitársaságaival.

Az Air France-KLM közleménye hozzáteszi, hogy a befektetés nincs hatással a csoport középtávú pénzügyi kilátásaira, és illeszkedik hosszútávú stratégiájába, amely szerint a francia-holland cégcsoport aktív szerepet kíván játszani az európai légiközlekedés konszolidációjában.

A Scandinavian Airlines-szal tervezett együttműködés a csoport stratégiai ütemtervének egyik eleme, amelynek részeként a vállalat erősíti jelenlétét a skandináv piacokon, ahol a SAS márkája és törzsutasprogramja széles körben ismert. A partnerség révén bővülnek a régió légiközlekedési kapcsolatai, valamint az utasok könnyen hozzáférnek majd az Air France-KLM világméretű hálózatához.

Amint korábban megírtuk, Portugália kormánya szeptember végén hagyta jóvá a TAP Air Portugal többségi tulajdonának eladását, amelyhez tőkeerős szakmai befektetőt keres, mindhárom nagy európai légitársasági csoport, a Lufthansa, az IAG és az Air France-KLM is az érdeklődők között van.