Az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) várakozásai szerint 2037-ig összesen 43 ezer új kereskedelmi repülőgép kelhet el, amiből az orosz gyártásúak az előzetes várakozások szerint 3 százalékot tesznek majd ki.
Az orosz vállalat, amely a Szuhoj Superjet és az Irkut MSz-21-es programot is irányítja, arra számít, hogy az elkövetkezendő 19 évben az eladott, harminc ülőhelyesnél nagyobb kereskedelmi utasszállítók értéke 2018-as listaárakon számolva meghaladja majd a hatezer milliárd amerikai dollárt.
Nem meglepő módon az oroszok szerint is keskenytörzsűekre mutatkozik a legnagyobb igény, ezen belül is a 110 ülésesnél nagyobb kapacitásúakra, ezek teszik majd ki az eladások 68 százalékát, körülbelül 29300 darabot.
Értéküket tekintve sem lesznek elhanyagolhatók, a hatezer milliárd dollár 56 százalékát ezek a gépek tehetik ki.
Ebben a kategóriában az UAC a jelenleg tesztelés alatt álló Irkut MSz-21-300-assal igyekszik versenyezni, amelynek rendelésállománya jelenleg nem túl nagy. A vállalat szerint azonban az elkövetkező időszakban 860 darabot tud majd értékesíteni az Airbus A320neo és a Boeing 737 MAX vetélytársának szánt típusból.
Az orosz becslés szerint az igények tekintetében a nagyobb keskenytörzsű típusok után jóval lemaradva második helyen állnak a különböző szélestörzsű gépek. Ezekre nyolcezer darabos várható rendelésszámmal kalkulál az UAC, ugyanakkor ezek az amúgy drágább példányok teszik majd ki a piac értékének 40 százalékát.
Az oroszok itt csak a kínaiakkal közösen tudnak versenybe szállni a nagy európai és amerikai gyártó ellen, ez a COMAC-kal közös fejlesztés alatt álló CR929-es.
Mint arról beszámoltunk, a típus életnagyságú makettjét nemrég mutatták be a Csuhajban megrendezett légiszalonon, ahol elárulták a leendő háromtagú gépcsalád néhány alapvető paraméterét is.
A várakozások szerint körülbelül 240-et értékesítenek majd a CR929-esekből húsz éven belül, ami ambiciózus vállalásnak tűnik, tekintve, hogy már a tervezés első szakaszában egy évvel ki kellett tolni a forgalomba állítási céldátumot 2028-ra, és ez nagy eséllyel még tovább is csúszhat.
A becslés alapján 125 példány Oroszországban kel majd el, a maradék nagyobb része pedig jó eséllyel a fejlesztőpartner Kína különböző légitársaságinál landol – írja a Russian Aviation Insider.
A legkevesebb megrendeléssel a 110 ülőhelyesnél kisebb gépek esetében számol az UAC, ami első olvasatra nem túl fényes jövőt jelent a továbbfejleszteni tervezett, bár még Oroszországban sem minden légitársaságnál sikeres Szuhoj Superjet 100-asnak.
Az SSJ-100-asból és jelenleg fejlesztés alatt álló kisebb testvéréből, az SSJ-75-ből azonban nem keveset, a jelenleg meglévő szerződéseken felül 200 darabot szeretnének értékesíteni.
Ez az országban az ilyen, regionális kategóriájú gépekre várható igény mintegy 16 százaléka az UAC szerint.
A világon összesen hússzor ennyi 30-110 üléses gép találhat gazdára 2037-ig, értéküket tekintve azonban csak a piac körülbelül 3 százalékát fogják kitenni.
A kimutatásban a fennmaradó mintegy kétezer-kétszáz gépet a turbó-légcsavaros típusok alkotják, ezekre mind darabszámban, mint értékben csekély igény mutatkozik majd, már ha igazuk lesz az UAC szakembereinek.