Az AIRportal.hu megkeresett több jelentős szereplőt, hogy mit szólnak a légiutasok jogairól szóló uniós irányelv tervezett módosításához: a válaszolók üdvözlik az elképzelést, álláspontjuk szerint egyértelműbb helyzetet kell teremteni, a szabályozásnak pedig a légicégek érdekeit is figyelembe kellene vennie.

Mint arról beszámoltunk, a horvát uniós elnökség javaslatot nyújtott be a 261-es EU-irányelv módosítására. Ha elfogadnák, sokkal nehezebb lenne az utasoknak kártérítést kérniük: jóval több idő számítana késésnek rövidebb és nagyobb utaknál egyaránt, így például hosszútávú járatnál 12 óra után járna kártérítés, bár összegét nem módosították.

Fotó: AIRportal.hu

Az AIRportal.hu megkeresésére nyilatkozó jelentős légitársaságok egyetértettek abban, hogy szükség van a most hatályban lévő rendelet módosítására, mert meg kell jelennie az ő érdekeiknek is.

A többek közt a Lufthansa-csoportot, az IAG-holdingot és a Ryanairt is a tagjai között tudó Airlines for Europe (A4E) lobbiszervezet az AIRportal.hu érdeklődésére azt közölte: a szabályozás ellen már a hatályba lépése óta tiltakoznak, és folyamatosan lobbiztak azért, hogy újratárgyalják a tartalmát.

Mint írták, a légitársaságok és az utasok közti viszonyt csak mérgezte, hogy senki nem tett semmit. Szerintük mindkét fél érdeke a nagyobb jogbiztonság, és az, hogy az utasok és légitársaságok érdekei igazságosabb arányban jelenjenek meg.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A mostani szabályozás az A4E szerint sok alapvető pontjában is elnagyolt, nem részletezi például, hogy mi számít „vis maior” helyzetnek (amikor nem a légitársaság felelőssége a késés vagy járattörlés) vagy műszaki hibának. Egyértelműség hiányában pedig rendkívül sok eset kerül a bíróságok elé, a bírók pedig különbözőképpen értelmezik a szöveget.

Illusztráció. (Forrás: IATA.org)

Az A4E szerint az új szabályozásnak tükröznie kell a legfrissebb Eurobarometer-jelentést, amely szerint az utasok késés vagy törlés esetén elsősorban ellátást és törődést szeretnének, valamint azt, ha a légitársaságok mindenképpen elvinnék őket a célállomásra.

A szabályozásnak a lobbiszervezet szerint erre kellene rászorítania a légitársaságokat.

Ugyanakkor a fuvarozóknak is van dolguk, mivel a késések 83 százalékáért még mindig ők okolhatók, de ha továbbra is mindenért a légitársaságok fizetnek, akkor annak beláthatatlan következményei lesznek az európai repülésre nézve.

A Lufthansa, és az IAG megkeresésünkre az A4E-nyilatkozaton mellé nem akarta kommentálni a javaslatot, a LOT pedig nem válaszolt a feltett kérdéseinkre.

Az Air France-KLM viszont azt közölte, hogy a horvát elnökség javaslata több ponton is tisztább helyzetet teremtene, és igazságosabb szabályozást szeretnének, amelyben az utasok érdekei mellett a légitársaságoké is megjelenik – álláspontjuk tehát rímel az A4E nyilatkozatára.

A Ryanair az AIRportal.hu-nak küldött válaszában csalódottságának adott hangot, amiért a kártérítés összegét nem csökkentenék.

Mint az ír fapados hangsúlyozza, a 261-es irányelv szerint járó legalább 250 eurós kártérítés a Ryanair átlagos jegyárának több mint ötszöröse, és az utas is profitálna abból, ha tisztább szabályozás lenne és konkrétabban megfogalmazná az unió, hogy mit ért vis maior és rendkívüli intézkedések alatt.

A Wizz Air megkeresésünkre jelezte: nem szeretné kommentálni a módosítási tervet mindaddig, amíg nem fogadják el a végleges változatot.