Tíz légikikötő kapta meg a Repülőterek Nemzetközi Tanácsától (ACI) a szén-dioxid-kibocsátási akkreditációs program új, legmagasabb szintű tanúsítását.
Az ACI ma az ENSZ 28. éghajlat-változási konferenciáján (COP28) indította útjára a globális repülőtéri szén-dioxid-akkreditációs programjának új, 5. szintjét.
Ez a legmagasabb szint a repülőtéri szén-dioxid-kibocsátás kezelésében elért kimagasló eredményt és érettséget ismeri el.
Az üzemeltetőknek ehhez egyebek mellett el kell érniük és fenn kell tartaniuk az 1. és 2. hatókörben az emisszió legalább 90 százalékos abszolút csökkentését, és kötelezettséget kell vállalniuk arra, hogy a 3. hatókörben 2050-ig vagy hamarabb elérik a nettó nullát, a fennmaradó kibocsátást pedig hiteles szén-dioxid-mentesítési projektekbe történő beruházással kell ellentételezniük. A szintet elért légikikötőknek a teljes repülőtéri ökoszisztémát, azaz partnereiket is be kell vonniuk és aktívan ösztönözniük szükséges a kibocsátás csökkentésére.
Amint a repülőtéri szén-dioxid-akkreditáció bevezetése óta minden szint esetében, az ACI a legújabb tudományos eredmények alapján rendszeresen felülvizsgálja az 5. szint követelményeit.
A szervezet bejelentette, hogy az 5. szintű akkreditációt a 2023-ban zajló kísérleti program részeként tíz repülőtér szerezte meg, ebből négyet a VINCI Airports üzemeltet:
- A Royal Schiphol Group által üzemeltetett amszterdami Schiphol repülőtér, Eindhoven és Rotterdam-Hága repülőterek Hollandiában.
- Beja, Madeira és Ponta Delgada repülőterek Portugáliában, amelyeket a VINCI Airportshoz tartozó ANA Aeroportos de Portugal üzemeltet.
- Christchurch repülőtér Új-Zélandon, üzemeltetője a Christchurch International Airport Ltd.
- Göteborg Landvetter és Malmö repülőterek Svédországban, amelyek üzemeltetője a Swedavia.
- Toulon-Hyères repülőtér Franciaországban, amelyet a VINCI Airports üzemeltet.
Amint korábban megírtuk, a magyar főváros légikikötőjét üzemeltető Budapest Airportot a magyar állam a VINCI Airports-szal közösen veheti meg.
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2011-ben csatlakozott a karbon-akkreditációs programhoz, és 2018-ban, majd 2021-ben kapta meg a Repülőterek Nemzetközi Tanácsától a karbonsemleges (3+ szintű) minősítést.
A programban jelenleg 91 ország 557 repülőtere vesz részt, amelyek a globális utasforgalom 45,9 százalékát szolgálják ki.