Egyre több repülőtéren veszik át az utasok helyét a repülőgépek, mivel a légitársaságok a flottáik jelentős részét nem használják, nem csak a nagy gyűjtő-elosztó központokban, hanem regionális légikikötőkben is. Az Eurocontrol adatai szerint van olyan európai ország, amelynek szinte teljesen kiürült a légtere.
„Békeidőben” ritka látvány a szakszerűen letárolt gép a repülőtereken, bár a Boeing 737 MAX-ok földre parancsolása miatt itt-ott megteltek a forgalmi előterek sorsukra váró gépekkel.
Jelenelg azonban az összes európai légitársaság legalább 70 százalékkal visszavágta kapacitásait, egyre nagyobb az igény a parkolóhelyekre, így a korábban ritka látvány egyre gyakoribb most.
Frankfurtban a Lufthansa gépeivel telítődik lassan a teljes gurulóút-hálózat, pedig a német légicég még viszonylag sok helyre repül.
A vállalat tájékoztatása szerint a napokban szállította vissza Németországba a külföldön lévő állampolgárok első csoportjait. Összesen 139 járaton 20 ezer turista térhetett haza.
Video from Frankfurt Airport shows parked aircraft on the taxiways & why @MoodysInvSvc rates @lufthansa as Ba1 junk: pic.twitter.com/ZZsCwyPYgj Video: Swiss001yt via @breakingavnews
— Thomas Hansen (@tweetmyinbox) March 17, 2020
A Swiss tájékoztatása szerint 24 Airbus A320-as családba tartozó gépet repültek át Zürichből a pár kilométerre lévő dübendorfi reptérre, hogy leparkolják őket
A Delta Air Lines a Marana Pinal Air Parkba repült át több tucat repülőgépet a napokban, széles- és keskenytörzsűt egyaránt.
A repülőgépek már rövid távú tárolása esetén is le kell ragasztani a különböző nyílásokat és szenzorokat, ezek sértetlenségét napi szinten ellenőrizni szükséges. A hajtóművek beömlő- és kiömlőnyílásait lefedik, ezzel védve az időjárástól, valamint a különféle állatoktól. Egyebek mellett az elektromos rendszereket megfelelő időközönként áram alá kell helyezni, az előírt ellenőrzéseket és karbantartásokat el kell végezni a gépeken.
Hosszú távú tárolás során, amennyiben a hajtóműveket a típusnál érvényes előírás szerint nem járatják meg a megfelelő időközönként, lekonzerválásakor először leengedik az olajat, amely helyett olaj és korróziógátló folyadék elegyét töltik vissza. A beömlőnyílásba páramentesítő zsákokat raknak, valamint egy páratartalom-mérőt is elhelyeznek itt.
A festetlen fém részekre is védőbevonatot kell felvinni a repülőgép karbantartási kézikönyve alapján. A kabint sötéten kell tartani, amit az ablakok napellenzőinek lehúzásával érnek el, míg a pilótafülke esetében az üvegfelületre alumíniumfóliát ragasztanak, amely az üveget is megvédi. A nedves környezetben tárolt gépek fedélzetén a kárpitokat ellenőrizni kell, hogy nehogy penészedés induljon meg. Meghatározott időközönként a szerkezet esetleges korrózióját is ellenőrizni kell.
Az Eurocontrol friss adatai szerint kedden Európában volt olyan állam, ahol szinte megszűnt a légi forgalom. Az egy évvel korábbihoz képest nagyítóval kellett keresni a repülőgépeket Moldova légterében, de Lettország, Olaszország és Lengyelország is elvesztette a kereskedelmi járatok több mint háromnegyedét.
Az Eurocontrol adatai szerint Magyarországon 35 százalék körüli forgalomcsökkenés tapasztalható, ezt alátámasztják a magyar légiforgalmi szolgálat mérései is: a HungaroControl 37 százalékos csökkenést tapasztalt eddig az átrepülő és az induló/érkező gépek forgalmában.
A koronavírusnak a berlini nemzetközi légi szalon, az ILA is áldozatul esett.
A szervezők ma jelentették be, hogy a május 13. és 17. közöttre tervezett rendezvényt lemondták, újabb időpontot egyelőre nem közöltek.