Nyilvánosságra hozta részletes terveit a Pratt & Whitney az amerikai légierő (USAF) B-52 Stratofortess bombázóinak modernizálásáról. A korábbi elképzelésekkel szemben nem a jelenlegi TF33-as hajtűműveket korszerűsítenék, hanem teljesen újakat ajánlanak helyettük. 

Először két évvel ezelőtt merült fel az Egyesült Államok legfontosabb, a hidegháború óta szolgáló stratégiai bombázójának széleskörű modernizálása, amelynek középpontjában már akkor az új hajtóművek álltak. A jelenleg is használt Pratt & Whitney TF33-asok már elöregedtek, és az idő előrehaladtával a megbízhatóságuk egyre romlik, ez pedig hátrányosan érinti a gépek bevethetőségét.

Hosszú idő után a hajtóműgyártó most hozta nyilvánosságra részletes terveit az új erőforrásokról, erről az Air Force Magazine számolt be.

Eszerint a légierő pályázati kiírásának eleget téve nem cserélik négy nagyobb teljesítményűre a nyolc kisebb hajtóművet, marad a szárnyanként két ikergondolába rendezett négy-négyes kiosztás. Ezzel alacsonyabban tarthatók az átalakítás költségei, mert nem kell jelentősen módosítani a szerkezetet. 

Az új terv szerint az eredetileg üzleti repülőgéphez fejlesztett PW800 széria egyik változatát szerelik fel a bombázók szárnyai alá.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezek az erőforrások dolgoznak egyebek mellett a Gulfstream G500/G600 sorozatú gépeken, és a francia Dassault is ezt választotta fejlesztés alatt álló Falcon 6X típusához.

Az USAF B-52H-ja áthúzás közben a 2017-es SIAF-on (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Ezek közel azonos méretűek, mint egy TF33-asok, de fogyasztásuk harmadával kevesebb, és darabonként 300 kilogrammal könnyebbek is náluk, míg a hasonló konkurens gyártmányok legalább 170 kilóval nehezebbek. 

Az USAF elvárása volt, hogy a B-52-esek modernizálás utáni tervezett élettartama alatt az erőforrásoknak ne legyen szükségük nagyjavításra, és az általános karbantartási igény is kisebb legyen, valamint olyan erőforrásokat akarnak választani, amelyeket kereskedelmi forgalomban is széles körben használnak. 

A gyártó várakozásai szerint a PW800 mindkettőt teljesíti, az üzleti gépek erőforrásaként a polgári légiközlekedésben is nagy jövőt jósolnak neki, a digitalizált karbantartás-menedzsmentnek és a moduláris felépítésnek köszönhetően pedig a karbantartások és hibajavítások is leegyszerűsödnek. Ha nyer a tenderen a Pratt & Whitney, az amerikai hajtóműgyártó 608 darab új erőforrást szállíthat le a légierőnek 76 darab B-52-esre.

PW800 erőforrás (Forrás: Pratt and Whitney)