Három különböző, hidrogénmeghajtású, nulla károsanyag-kibocsátású repülőgép tervét mutatta be az Airbus, az első példányok már 2035-ben forgalomba állhatnak.
A három bemutatott elképzelés más-más megközelítésből mutatja meg, hogy milyen lehet a jövő utasszállítója. Aerodinamikailag alapvetően különböznek, de mindegyik hidrogénmeghajtást használ, mivel az európai gyártó szerint ez az üzemanyagfajta lehet a zéró emissziós repülés kulcsa.
Mindhárom verzió a „ZEROe” elnevezést kapta, az egyik elképzelés légcsavaros, a második sugárhajtóműves konfiguráción alapul, a harmadik pedig a korábban már bemutatott csupaszárny kialakítású.
A hidrogénhajtásra átalakított légcsavaros gázturbinás hajtóművet használó gép legfeljebb 100 utas szállítására képes 1000 tengeri mérföldes (mintegy 1800 kilométeres) úton, az Airbus szerint ez a rövidtávú járatok teljesítésére vethető be.
A sugárhajtóműves technológián alapuló elképzelés a mostani A320-asokra hasonlít, de a szárnyak kialakítása jelentősen eltér a mostanitól: jó pár méterrel hosszabbak, így a most felfelé hajló szárnyvégek helyett jóval nagyobb felületek segítenek a hatékonyság növelésében.
Ez a verzió 120-200 utas szállítására képes 2000 tengeri mérföldes hatótáv mellett. A hidrogén tárolására a gép hátsó részét használnák, ami így az utastérből vesz el helyet.
A csupaszárny koncepcióról korábban is írtunk már, a KLM és a Delfti Műszaki Egyetem közös projektjére hasonlító terv a sugárhajtóműves verzióval megegyező kapacitással rendelkezik.
Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója a lapunknak is elküldött közleményben azt hangsúlyozta, hogy a hidrogénre való átállás komoly feladat az egész légiközlekedési iparág és a beszállítók számára. Közülük kiemelte a repülőtereket, mivel a földi kiszolgálásban kell a legnagyobb módosítást végrehajtani. Ugyanakkor szerinte bizonyos, hogy kormányzati támogatással, és az érdekelt felek összefogásával megvalósítható a technológiaváltás.