Mielőtt újból rendel az A380-asokból, az Emirates-vezér Tim Clark szeretne biztosítékokat az Airbustól, hogy a típus programja fennmarad, és nem csökken a használt példányok értéke. Arról is beszélt, hogy lekerült a napirendről a kisebb szélestörzsű gépek – Boeing 787-esek vagy Airbus A350-esek – rendelése. Eközben a légitársaság néhány hónapon belül vissza kívánja állítani az Egyesült Államok felé a régebbi kapacitásait, miután emelkedésnek indult a laptop-tilalom miatt lecsökkent forgalom.

Fél az Emirates, hogy elértéktelenednek a régebbi A380-asok, ha beszüntetik a gyártását (Fotó: Kovács Gábor – AIRportal.hu)

Egy londoni légiipari rendezvényen Tim Clark, az Emirates elnöke elmondta: bár az Airbus szeretné, ha a dubaji légitársaság ismét rendelne új A380-asokat, biztosítékokat vár arra, hogy a típus programját nem törli a gyártó – írja a Bloomberg.

A szakember attól fél, hogy ha nem készül több A380-as, csökkenni fog a használt példányok értéke, és ezt szeretné elkerülni a számos gépet birtokló Emirates. Emellett természetesen az esetleges megrendelésnél az ár is sokat számít – tette hozzá.

Jelenleg nem állunk készen egy megrendelésre, erős kötelezettségvállalást várunk, hogy az Airbus mindent megtesz az A380-as program életben tartása érdekében – jelentette ki Tim Clark.

Mivel jó ideje nem érkezett új megrendelés az óriásgépre, a gyártó az idén már csak tizenöt darabot szerel össze belőle, a korábbi huszonnyolc helyett. A ráta további csökkentésével 2019-ben pedig már csak nyolc A380-as készül majd. Bár az Airbus cáfolja azokat a híreket, hogy valószínűleg megszüntetik a gyártást, időről időre felmerül, hogy ez fog történni a közeljövőben. Most a portál szerint a gyártás visszafogása azt is jelenti, hogy nem lesz profit az egyes példányok elkészítését, sőt, az egész program megtérüléséről lemondhatott az Airbus.

Az idei párizsi légiszalon alkalmából jelentette be az európai gyártó, hogy A380plus néven fejleszti az óriásgépet, wingletekkel, aerodinamikai és a hajtóműveket is érintő javításokkal, valamint 80 utassal nagyobb befogadóképességgel kínálja a felfrissített típust. Tim Clark azonban most azt mondta, nincs szükségük a nagyobb férőhelyre. Ismert, az Emirates egy újrahajtóművezett „A380neo” kifejlesztését szorgalmazta, de azért gondolkodik akár több mint húsz új példány rendelésén is.

Akkor rendelne újabb Superjumbókat a dubaji cég, ha biztosított a program jövője (Fotó: Emirates)

A legkorábbi huszonöt A380-asát a jelenlegi megrendelésében szereplő utolsó huszonöt új példánnyal tervezi leváltani a dubaji légitársaság, azonban néhány régi gépet megtartanak kapacitástartaléknak – mondta az Emirates-elnök.

A dubaji légitársaság eközben azt is tervezi, hogy a laptop-tilalom miatt az Egyesült Államok felé lecsökkentett járatait a következő néhány hónapban újra megnöveli, a régi szintre.

Végső soron jobban alakult a helyzet, mint vártuk – mutatott rá Clark –, az emberek megszokták az új biztonsági eljárásokat. Szavai szerint vissza szeretnék állítani a napi kétszeri járatokat Bostonba, Los Angeles-be és Seattle-be, valamint a napi járatot Fort Lauderdale-be.

Az elnök szólt arról is, hogy a várakozásokkal ellentétben Donald Trump amerikai elnök nem lép fel az öböl-menti arab cégekkel szemben, amelyeket több nyugati légitársaság is illegális állami támogatások kihasználásával vádol. Clark szerint az Egyesült Államok kormánya nem intézkedik ez ügyben, amely vádat egyébként is elutasítják, mert a Fehér Háznak fontosabb dolgai vannak jelenleg.

Az aviationweek.com portálnak nyilatkozva a londoni konferencián Clark beszélt a hírekben régóta szereplő, kisebb szélestörzsű típusokat érintő esetleges megrendelésükről is.

Az Emirates-nél „lekerült a napirendről” a Boeing 787-esek vagy Airbus A350-esek üzembe állítása.

Clark szerint egyrészt az alacsony olajárak miatt lecsökkent a prémium kiszolgálás iránti érdeklődés, másrészt pedig a szintén a dubaji emírség tulajdonában álló Flydubai diszkont légitársasággal szorosabban együttműködnek. Így pedig mostanra már hetente 17 ezer utas száll át a két cég között, a korábbi ötszázzal szemben. A portál vélekedése szerint ezzel megszűnhet a kényszer, hogy kisebb forgalmú útvonalakat a saját gépeivel szolgáljon ki az Emirates – amely az alapja lett volna a kisebb szélestörzsűek beszerzésének. Emellett a meglévő A380-as és Boeing 777-es megrendelésük is folyamatos bővülést jelent.