Rendkívüli légialkalmassági direktívát adott ki az Európai Repülés Biztonsági Ügynökség (EASA) a Pratt & Whitney PW1100G-JM hajtóművekkel felszerelt Airbus A320neo repülőgépcsaláddal kapcsolatban. Az EASA arra figyelmezteti az üzemeltetőket, hogy előfordulhat, hogy az érintett repülőgépek mindkét hajtóművét le kell állítani repülés közben. 

Fotó: AIRportal.hu

Az EASA közlése szerint egyes Pratt & Whitney hajtóműves A320neo és A321neo repülőgépeknél többször kellett leállítani repülés közben a hajtóműveket és megszakított felszállásokról is érkeztek jelentések.

A hajtóműgyártó előzetes vizsgálatai szerint az újabb problémát a magas nyomású kompresszor tengelyén az egyik tömítés hibája okozza.

Vélhetően csak az újabb átadású PW1100G hajtóművek érintettek, melyekben a gyártó módosított az említett alkatrészen. A Pratt az Airbus teljes támogatásával próbálja megtalálni a hiba gyökerét.

Az Airbus közlése szerint a hiba összesen 43 darab, a közelmúltban legyártott hajtóművet érint, melyeknek sorozatszáma P770450-nel kezdődik. Az érintett légitársaságokat nem nevezte meg a gyártó és az EASA sem. Annyit lehet tudni, hogy A320neo és A321neo repülőgépek is érintettek.

Az EASA utasítása szerint azok a repülőgépek, melyeknek mindkét hajtóműve érintett,  összesen három repülést teljesíthetnek, mielőtt kicserélik a hibás darabokat. Az ügynökség elrendelte az érintett repülőgépek ETOPS jogosításának korlátozását is, azaz ezek a neók nem repülhetnek a kiterjesztett, tengerek feletti útvonalakon.

Az Airbus azt javasolja az üzemeltetőknek, hogy azokon a repülőgépeken, melyeken mindkét hajtómű a hibás sorozatból való, az egyiket cseréljék ki az üzemeltetők olyanra, amely nem érintett.

Az Aviation Week legfrissebb információi szerint az Airbus úgy döntött, hogy nem vesz át több Pratt & Whitney PW1100G hajtóművet a gyártótól,
amíg a probléma meg nem oldódik. Ez további csúszásokat okozhat az A320neo és A321neo repülőgépek átadásában. Ha Pratt nem talál gyorsan megoldást az újabb hibára, az európai repülőgépgyártó telephelyein a tavaly év végén kipörgetett gépek helyén újra elkezdhetnek gyűlni az egyébként teljesen kész, hajtóműre váró, “vitorlázó” neók, melyekből már most 30 darab várakozik Hamburgban és Toulouse-ban.

A portál értesülései szerint az újabb probléma összesen 33 darab repülőgépet érint, ebből 11 gépen mindkét hajtómű hibás, 21 gépen pedig “csak” az egyik.

Jelenleg 113 darab A320neo családba tartozó, Pratt & Whitney hajtóművekkel felszerelt repülőgép van kereskedelmi forgalomban a világon.

A Pratt & Whitney Geared Turbofan hajtóműveivel már eddig is több komoly probléma fordult elő, az A320neo forgalomba állítását is el kellett halasztani a hajtóművek hibái miatt.

Fotó: AIRportal.hu