Jelentősen csökkenti Airbus A380-asokra szóló, meglévő megrendeléseit az Emirates, helyettük összesen 70 darab A330neo és A350 XWB repülőgépet rendelt a dubaji óriáscég. Az utolsó Airbus A380-as 2021-ben érkezik a flottába – ez az óriástípus gyártásának leállítási dátumát is jelenti.
A repülőgép és hajtómű technológiák fejlődésének fényében 39 darabbal, 162-ről 123-ra csökkenti Airbus A380-as megrendelésállományát az Emirates, miután a dubaji cég áttekintette az üzemelését.
Az Emirates a következő két évben mindössze 14 példányt vesz még át az A380-as típusból, az utolsót 2021-ben.
Miután az Airbus más légitársaságoktól sem tudott újabb megrendeléseket szerezni, az európai gyártó 2021-ben leállítja az A380-as gyártósorait.
Tom Enders, az Airbus-csoport tavasszal távozó vezérigazgatója szerint minden értékesítési erőfeszítésük ellenére sem sikerült megrendeléseket szerezni a típusra, ezért az A380-as megrendelésállománya olyannyira lecsökkent, hogy nem fenntartható gazdaságosan a típus gyártása. Mindezek miatt az Airbus 2021-ben leállítja az A380-as átadásokat. A döntésnek a 2018-as év üzleti eredményeire – amelyet ma tesz közzé a gyártó – jelentős pénzügyi hatása van.
Az Emirates a korábbi sajtóinformációkkal egybehangzóan a lemondott A380-asok helyett az Airbus új generációs hajtóművekkel felszerelt szélestörzsű repülőgépeiből rendelt összesen 70 példányt.
Az Emirates 40 darab A330-900neo és 30 darab A350-900 XWB-re adott megrendelést az Airbusnak.
Az Airbus a következő hetekben megkezdi az egyeztetéseket a szociális intézményekkel, arról a 3000-3500 munkahelyről, amelyet az A380-gyártósor leállítása érint a következő három évben.
Az Airbus közleménye hozzáteszi, hogy az A320-as, és az új generációs szélestörzsűek gyártósorainak felfutása a cégen belüli lehetőségeket is biztosít majd a leépítésben érintett dolgozók jelentős részének.
Korábban megírtuk, Akbar Al baker, a Qatar Airways vezérigazgatója a napokban azt nyilatkozta, hogy amint lejár a tíz éves lízingperiódus, szabadul Airbus A380-asaitól a katari légitársaság, az óriásgépek helyébe a Boeing és az Airbus új generációs kéthajtóműves típusai léphetnek 2024-től. Szintén megírtuk, hogy januárban az ausztrál Qantas formálisan is törölte további A380-asokra szóló megrendeléseit.
Az A380-as programot hivatalosan 2000-ben indította el az Airbus, majd többszöri csúszás után 2005 áprilisában hajtotta végre első felszállását, és a típus 2007. október 25-én állt kereskedelmi forgalomba a Singapore Airlines színeiben. A négyhajtóműves, kétszintes repülőgép székezéstől függően 575-853 utast képes szállítani.
Óriási méretei miatt azonban az Airbus számításaival ellentétben kicsi volt a kereslet a gép iránt, mert nagyon kevés légitársaság, kevés útvonalon tudta megtölteni utasokkal a repülőgépet. A repülőgép sajátosságai és magas ára miatt az Airbus nem fejlesztett áruszállító változatot sem a típusból, ami segíthette volna az eladásokat.
Mindeközben megjelentek az új generációs szélestörzsűek (Boeing 787, Airbus A350 és hamarosan a Boeing 777X), amelyek a hajtóműtechnológia fejlődésének, aerodinamikai újításoknak és a kompozit anyagok egyre elterjedtebb használatának köszönhetően – még kevesebb utassal is – sokkal gazdaságosabban üzemeltethetőek, ez pedig végleg kifogta a szelet az A380-as típus vitorlájából.
Tizenegy év alatt az Airbus összesen 274 darab A380-asra kapott megrendelést, ebből eddig 234-et készített el.