Az év közepén kezdhet visszatérni a kereskedelmi forgalomba a Boeing 737 MAX típus az amerikai gyártó közleménye szerint. Eközben a cég 10 milliárd USA-dolláros kölcsön felvételéről tárgyal hitelintézetekkel az ügy miatt egyre növekvő költségei és bevételkiesése fedezésére.

A 737 MAX visszatérésére most közölt 2020 közepi dátum azt jelenti, hogy a legtöbb üzemeltető nem számíthat az idei nyári menetrendben a típusra.

Forrás: Boeing via Youtube

A Boeing kedden este kiadott közleménye hangsúlyozza, hogy a repülési tilalom feloldásának dátumát természetesen a légügyi hatóságok határozzák meg.

Ám az üzemeltetők és beszállítók tájékoztatása érdekében a gyártó időről időre közzéteszi a típus újbóli forgalomba állásának várható időpontját, a tanúsítási folyamat aktuális státusza alapján – olvasható a tájékoztatásban.

Az új céldátumot azt követően közölte a Boeing, hogy az FAA újabb, bár kisebb jelentőségű szoftverhibát fedezett fel a napokban a 737 MAX rendszereiben, illetve a hatóság szakemberei január elején huzalozási hibát is feltártak a gépeknél, amely jóval nagyobb horderejű, hiszen emiatt rövidzárlat alakulhat ki a típuson.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Boeing közlései korábban a gépek 2019 év végi, majd 2020 eleji visszatérésével számoltak, de mint ismert, a két legnagyobb amerikai üzemeltető, az American Airlines és a Southwest Airlines a napokban bejelentette, hogy június 6-ig törli menetrendjéből a típus repülési tilalma miatt érintett járatokat. A United már decemberben is júniusi visszatéréssel számolt.

A különböző hatóságok – így az európai EASA is – az amerikai FAA-től eltérő követelményeket támaszthatnak a MAX újbóli engedélyezésére. Korábbi nyilatkozatok szerint az EASA az FAA döntéséhez képest néhány hetes eltéréssel saját hatáskörben eljárva engedélyezheti Európában a típus újbóli forgalomba állítását.

A repülőgépek visszatérését tovább késleltetheti a pilóták számára a Boeing eredeti, évekkel ezelőtti terveihez képest várhatóan mégis kötelező szimulátoros képzés, az erre alkalmas szimulátorok korlátozott kapacitása és a képzések időigénye miatt, bár erről a hatóságok még csak később döntenek.

Fotó: American Airlines

A Boeing közlését követően a 737 MAX-ból 13 példánnyal rendelkező kanadai Westjet június 24-ig vette ki menetrendjéből az érintett járatokat, az Icelandair pedig azt közölte, hogy várakozásai szerint az október végéig tartó nyári menetrendi időszakban nem számít a típus visszatérésére. Az izlandi légitársaság bérelt Boeing 737-800-asokkal és a Boeing 757-eseinek kivonása további halasztásával fedi le a MAX-ok kiesése miatti kapacitáshiányt.

Egy másik nagy üzemeltető, a Flydubai a Reuters szerdai értesülése szerint azt közölte, hogy rövid- és középtávú lízingkonstrukcióban repülőgépeket bérelne a MAX-ok kiesése miatt. Mint ismert, a dubaji légitársaság már tavaly el akarta indítani budapesti járatát, azonban ezt kénytelen volt határozatlan időre elhalasztani.

Eközben a Reuters értesülései szerint a Boeing a napokban 10 milliárd USA-dolláros kötvénykibocsátásról folytatott tárgyalásokat több pénzintézettel is, hogy a két MAX-katasztrófa és az azt követően 2019 márciusában elrendelt, immár bőven több mint egy évesre nyúló repülési tilalom egyre növekvő költségeit fedezze.

Mint korábban megírtuk, a Boeing januártól felfüggesztette a 737 MAX-ok gyártását, az érintett dolgozókat más feladatokra csoportosította át. A gépek törzsét és egyéb szerkezeti elemeit gyártó Spirit Aero Systems januárban bejelentette, hogy wichitai központjából minden ötödik dolgozóját elbocsátja.

A Boeing a január 29-én esedékes, negyedik negyedéves pénzügyi jelentésében hozza majd nyilvánosságra a gyártás leállítása és az átadások szüneteltetése miatti bevételkiesés, az üzemeltetőknek fizetett és fizetendő kártérítés, a beszállítói láncnak térített költség eddigi összegét. Becslések szerint ez már több mint 9 milliárd dollárra rúg, elemzők szerint a repülési tilalom miatt minden egyes hónapban egymilliárd dollárt veszít a vállalat.