Legkorábban 2020. januárban engedélyezheti az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) a Boeing 737 MAX újbóli kereskedelmi forgalomba állítását az európai légitársaságoknak. Az FAA november végén, az EASA december közepén végezhet hatósági berepüléseket. A Boeing szerint a múlt héten nyilvánosságra került üzenetváltásokat félreértelmezték, azoknak nincs hatása a típus visszatérésére. Fejcsere a kereskedelmi gépek üzletág élén.

Forrás: Boeing via Youtube

A Boeing 737 MAX típus leghamarabb jövő januárban térhet vissza a forgalomba Európában, amennyiben a december közepére ütemezett tesztrepülések során nem merül fel probléma – ezt Patrick Ky, az EASA igazgatója nyilatkozta a Reutersnek.

Az FAA és az EASA a lehető legnagyobb mértékben egyezteti egymással a típus visszatérését a forgalomba, azonban a két ügynökségnek némileg eltérőek a folyamatai és az elvárásai. Az EASA saját pilótáival teszteli a repülőgép repülésirányító szoftverének módosításait.

Az EASA berepülőpilótái december közepén kezdik meg a tesztrepüléseket a típussal és amennyiben nem merül fel probléma, az európai hatóság januárban hozhat döntést a típus repülési tilalmának feloldásáról.

Az EASA-vezető arról nem kívánt nyilatkozni, hogy az USA-ban mikor engedélyezheti a típus újbóli forgalomba állítását ottani hatóság (FAA), de elmondása szerint nem hónapok, hanem inkább csak hetek telhetnek majd el az amerikai és az európai hatóságok döntései között.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Boeing korábban azt nyilatkozta, hogy célja, hogy az év végére az FAA engedélyezze a típus visszatérést a forgalomba.

Félreértelmezték az egykori vezető technikai pilóta üzenetváltásait

Néhány elemző és szakszervezet várakozásai szerint a napokban egy korábbi Boeing vezető technikai pilóta nyilvánosságra került üzenetei miatt csúszhatnak az FAA november elejére tervezett teszt- és tanúsítási repülései. Az amerikai hatóság szerint azonban az ügy nincs hatással az ütemezésre. Az FAA korábban azt nyilatkozta, hogy a sikeres tesztrepüléseket követően 30 nappal oldhatja fel a repülési tilalmat.

A Boeing az ominózus üzenetváltásokkal kapcsolatban azt közölte a napokban, hogy azokat félreértelmezték és sajnálja, hogy az egykori dolgozójuk üzenetei a megfelelő magyarázat nélkül kerültek nyilvánosságra. A gyártó közlése szerint az üzenetek egy szimulátor szoftverre vonatkoztak, amely nem működött megfelelően, nem volt végleges és még tesztelési fázisban volt.

A pilóta megjegyzései a gyártó közlése szerint inkább a félkész szoftverre vonatkoztak, mintsem a 737 MAX átesésvédelmi rendszerére.

Forrás: Boeing

A Boeing október 22-i közleménye szerint a továbbfejlesztett MCAS-rendszerbe további három szintű védelmet építettek be, amelyek arra szolgálnak, hogy megelőzzék és megakadályozzák a korábbi két katasztrófához hasónló balesetek bekövetkezését.

Az amerikai gyártó a frissített szoftverrel eddig több mint 800 tesztrepülést hajtott végre és összesen több mint 1500 repült órát teljesített.

A vállalat jelentős előrelépést tett a második, júniusban bejelentett szoftverfrissítés  kidolgozásával kapcsolatban, amelynek célja, hogy további redundanciát építsenek be a repülésvezérlő számítógépek működésébe.

Az MCAS változtatásait 445 résztvevő bevonásával tesztelték a szimulátorokon, akik több mint 140 vásárlótól, a világ több országának légügyi hatóságaitól érkeztek.

A közlés szerint Boeing a múlt héten sikeresen végrehajtotta – egyelőre még házon belül – a repülőgép ismételt tanúsításához szükséges hatósági berepülés teljes programját.

Vezéráldozat a kereskedelmi gépek üzletágban

A Boeing keddi bejelentése szerint azonnali hatállyal távozik pozíciójáról Kevin McAllister a Boeing kereskedelmi repülőgépek üzletágának vezérigazgatója, helyére Stan Dealt nevezték ki, aki korábban a globális szolgáltatások területet vezette.

Deal helyére Ted Colbertet nevezték ki, aki korábban az informatikai vezérhelyettesi funkciót látta el a gyártónál. Colbert helyére pedig megbízottként Vishwa Uddanwadiker kerül.

Mint ismert, a közelmúltban szétválasztotta a Boeing a vállalat vezérigazgatói és igazgatósági elnöki tisztségét. A vállalat igazgatótanácsának élére David Calhount nevezték ki, aki eddig is független igazgatósági tag volt. Az eddigi elnök-vezérigazgató Dennis Muilenburg, a vállalat operatív ügyeire koncentrál a továbbiakban, mint vezérigazgató.