A Boeing akkori fő tesztpilótája még 2016-2017-ben, a bevezetés előtt üzeneteiben “fékezhetetlennek” és “elképesztően rossznak” értékelte a 737 MAX átesésvédelmi rendszerét, valamint arra utalt, hogy az MCAS működésének leírását felsőbb nyomásra ki kellett venni a kézikönyvekből – derül ki hivatalos tájékoztatásból. A Szövetségi Légügyi Hivatal aggasztónak tartja, hogy ezt csak most közölte a gyártó, amely azt állítja, “néhány hónapja” fedezték fel az üzenetváltást, és akkor a “megfelelő nyomozóhatóság” tudomására hozták.

Nyilvánosságra hozta pénteken az USA Kongresszusának közlekedési bizottsága a Boeing 737 MAX körüli ügyeket vizsgálva, hogy milyen üzeneteket váltott a gyártó egykori fő tesztpilótája a típusváltozat forgalomba állítása előtt – derül ki az aero.de és a Flightglobal összefoglalóiból.

A repülési tilalom miatt összezsúfolt, átadásra váró MAX-ok a seattle-i Boeing Field-en (Fotó: Reuters)

A beszélgetésekben, amelyeket a tesztpilóta az egyik kollégájával, illetve az FAA egyik munkatársával 2016-2017-ben, tehát még a forgalomba állítást megelőző tesztprogram idején folytatott, a repülési karakterisztikát javító (MCAS) rendszerről van szó. Ez lényegében az átesést hivatott megakadályozni, és az eddigi eredmények alapján ennek viselkedése a két 737 MAX-légikatasztrófa egyik oka. A rendszer működésének kockázatosságát maga a Boeing-vezér is elismerte tavasszal.

Az üzenetek szerint a tesztpilóta a szimulátoros repülések alapján “fékezhetetlennek” és “elképesztően rossznak” ítélte az új átesésvédelmi rendszert (MCAS), amelynek megfelelő leírását állítása szerint a kézikönyvekből ki kellett vetetnie.

Ez utóbbinál arra utal, hogy a 737 MAX-program vezetősége felől nyomás volt érezhető. Az FAA-munkatárssal folyatott levelezés alapján az is kiderül, hogy az üzemeltetési és a Next Generation típusváltozatról való átképzést meghatározó dokumentumokból azért került ki az MCAS magyarázata, mert úgy vélte a Boeing, hogy csak extrém repülési helyzetekben lehet lényeges a működése.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az MCAS rendszer működése (Forrás: Seattle Times)

Az amerikai gyártó sajtóközleménye szerint “néhány hónapja” fedezték fel az üzeneteket, amelyeket “a megfelelő nyomozóhatóság” tudomására is hoztak akkoriban, bár nem nevezik meg, mely testületről van szó.

Arról is szól a Boeing közleménye, hogy mindenben együttműködnek a vizsgálatoknál, ezért hozták pénteken a kongresszusi bizottság tudomására az információkat.

Az FAA közléséből kiderül, hogy nem nekik küldte el néhány hónapja a Boeing az információkat, ugyanis tájékoztatásuk szerint “aggasztó” az üzenetek tartalma, és nehezményezik, hogy a gyártó ezekről miért csak most pénteken értesítette a Közlekedési Minisztériumot.

A kongresszusi bizottság elnöke, Peter DeFazio a Flightglobal másik írása szerint megdöbbenésének adott hangot, miután pénteken kiderült az ügy. Szerinte a Boeing vállalati kultúrája csődöt mondott, elfogadhatatlan az a túlzott nyomás, amely az alkalmazottakon volt, mindezt a biztonság rovására, a profit érdekében.

A fejlemények hatására a Boeing-részvények nagy mértékben, mintegy 7 százalékot vesztettek értékükből a tőzsdén pénteken.

Southwest 737 MAX-ok letárolva Victorville-ben (Fotó: Reuters Top News – Twitter)

Mint arról beszámoltunk, már a tavaly őszi első katasztrófa után rangos amerikai légitársaságok, így a legnagyobb számban MAX-ot üzemeltető Southwest, valamint az American Airlines pilótaszervezetei is felháborodtak, mondván, nem volt teljes képük az MCAS-rendszer működéséről.

A második baleset után kiderült, hogy addig már számos amerikai pilóta panaszokat adott be a légügyi hatóságnak, rendellenes működést tapasztalva.

Nemrég pedig a világhírű pilóta, Sullenberger kapitány írta meg blogján, hogy szimulátoros repülései alapján “halálcsapdának” tartja a 737 MAX átesésvédelmi rendszerét, amely a Boeing eredeti állításaival ellentétben egyáltalán nem volt jól kezelhető. Az új generációs típusváltozatot a második, márciusi katasztrófa után földre parancsolták világszerte, a remények szerint a javítások után most is zajló újbóli tesztelés és ismételt engedélyezés ez év végéig zajlik le.

A minap kiderült, hogy a legnagyobb MAX-üzemeltető, a Southwest 2020. február 8-ig, az Air Canada február 14-ig, az American pedig január 16-ig hosszabbította meg a típusváltozat repülési tilalma miatti járattörléseket, tehát ez előtt nem számítanak a visszatérésre.