Az európai légitársaságok szerint még csak most jön a koronvírus-fertőzés hatásainak legjava, de nyárra már nyugodt piaci környezetet várnak. Elemzők úgy latják, ekkora mértékű csökkenésre a 2001. szeptember 11-ét követő időkben sem volt példa.
Miközben egyre több légitársaság töröl egyre több járatot a kereslet drasztikus csökkenése miatt (legutóbb például a British Airways, a Kenya Airways és az SAS), az érdekképviseletek pedig már a kormányoknál és a nemzetközi szervezeteknél lobbiznak segítségért, a legnagyobb szereplők arra számítanak, hogy ez még csak a kezdet.
Az Airlines for Europe (A4E) légitársasági egyesület brüsszeli konferenciáján a Reuters jelentése szerint Johan Lundgren, az Easyjet vezetője a többi cég tapasztalataival megegyezően arról számolt be, hogy jelentősen csökkent a kereslet az észak-olaszországi járataik iránt, de egyre nagyobb a visszaesés a teljes hálózatukban is.
Willie Walsh, a többek közt a British és az Iberia tulajdonosaként ismert International Airlines Group (IAG) hamarosan leköszönő vezérigazgatója úgy vélte, hogy a repülés iránti igény – Ázsiához hasonlóan – a következő hetekben stabilizálódik, majd ismét növekedésnek indul.
Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója ehhez annyit tett hozzá, hogy a következő pár hét kritikus lesz a légitársaságok számára.
Nagyon hamar vissza fogunk téri a régi kerékvágásba, de addig a mostaninál sokkal rosszabb lesz a helyzet – mondta O’Leary.
Megjegyezte, hogy szükség szerint hajlandó lenne a jegyárak csökkentésére azért, hogy stimulálja a keresletet.
Carsten Spohr, a Lufthansa vezetője azt mondta: soha nem kértek kormányzati segítséget, hanem azt szeretnék, hogy vegyenek le a légitársaságok terheiből. Willie Walsh szerint viszont ez nem jelentheti azt, hogy a gondban lévő légitársaságoknak közvetlen állami támogatásban kellene részesülniük, azt ugyanakkor jó néven vennék, ha a kormányok más módokon segítenék az iparágat.
Benjamin Smith, az Air France-KLM vezérigazgatója a közösségi médiát is okolta a fejlemények miatt, szerinte ez az egyetlen, de nagyon nagy különbség a 2003-as SARS-járványhoz képest.
Mint megírtuk, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) hétfőn azt kérte: függesszék fel a repülőtéri résidőkre vonatkozó 80 százalékos szabályt, vagyis azt, hogy a légitársaságok csak akkor tarthatják meg ezeket a következő szezonra, ha legalább 80 százalékban felhasználták.
Az AIRportal.hu megkeresésére a légikikötőket tömörítő Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) azt írta, támogatják ezt a javaslatot.
A The Air Current cikkében azt fejtegette, hogy a légiközlekedés a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után sem látott akkora igénycsökkenést, mint most.
A légitársaságok helyzetét e szerint tovább nehezíti, hogy rendkívüli módon ki vannak téve a koronavírus-járvány következményeinek. Egyrészt a hatóságok tiltásokat vezetnek be, másrészt az emberek bizalma is megrendült, ezért nem fognak repülőre szállni.