A világ legnagyobb utasszállító repülőgépe, az Airbus A380-as prototípusa 2005. április 27-én hajtotta végre szűzrepülését. A változó piaci környezet és az új generációs kéthajtóműves típusok elterjedése miatt a légitársaságok mára többet kivontak, az utolsó új példány jövőre gördül ki a toulouse-i gyárból.
A Rolls-Royce Trent 900 hajtóművekkel felszerelt Airbus A380-as prototípus fedélzeten összesen hat szakember teljesített szolgálatot a 2005. április 27-én végrehajtott szűzrepüléskor. Jacques Rosay és Claude Lelaie berepülő pilóták munkáját négy mérnök segítette. A kétszintes, négyhajtóműves óriásgép legelső légiútja 3 óra 54 percig tartott.
A hatalmas médiafigyelem mellett megrendezett szűzrepülést sikeresnek minősítette az Airbus, a pilóták elmondása szerint nagyon jól irányítható volt A380-as, a hatalmas méretei ellenére.
A típus műszaki adatai
Törzshossz: 72,72 méter
Szárnyfesztáv: 79,75 méter
Magasság: 24,09 méter
Utaskapacitás: 868 (exit limit), háromosztályos elrendezésben: 555
Hatótáv: 14 800 km
Hajtómű: 4 db Rolls-Royce Trent 900 vagy Engine Alliance GP7200
Maximális felszállótömeg: 575 tonna
A típus 2006 decemberében szerezte meg a forgalomba állításhoz szükséges hatósági engedélyeket az európai EASA-tól és az amerikai FAA-től.
Az első üzemeltető, a Singapore Airlines, az eredeti tervekhez viszonyítva némi késéssel, 2007. október 15-én vette át az első A380-800-as gépét.
Szintén a szingapúri légitársaság lett az első, amely 2017 novemberében kivonta flottájából az első A380-asait.
Mivel a használt példányokra szinte lehetetlen új üzemeltetőt találni, közülük kettő, az MSN003-as és 005-ös gyártási számú példányok szétbontásáról döntött a tulajdonos Dr. Peters Group. A portugál wet-lease specialista Hi Fly azonban átvette az egyiket, és több légitársaságnak is szogáltatott kapacitást vele.
A típus legnagyobb üzemeltetője a világon az Emirates, amely 2017 novemberében kapta meg századik A380-asát.
Európában az első üzemeltető az Air France lett, amely 2009 novemberében vette át az A380-asát, de mint februárban beszámoltunk róla, a francia légitársaság arról döntött, hogy 2022-ig megválik a típus mind a tíz példányától, amelyből az első szétbontását idén februárban már meg is kezdte a tulajdonos lízingcég.
A típusból a lemondásokat is beleszámítva összesen 251 példányra érkezett megrendelés az Airbushoz. A változó piaci környezet és az új generációs, nagy befogadóképességű kéthajtóműves típusok elterjedése miatt az új megrendelések az Airbus és a legnagyobb üzemeltető, az Emirates közös erőfeszítései ellenére elapadtak az utóbbi években. Miután a típus gyártása gazdaságilag fenntarthatatlanná vált, a gyártó tavaly döntött a program megszüntetéséről. Az utasok által kedvelt típusból az utolsó példány 2021-ben gördül majd ki a toulouse-i gyártósorról.
A gyártó a szűzrepülés tíz éves évfordulóján még szuperlatívuszokban beszélt a típusról: