Jóváhagyta a kormány a Thai Airways csődvédelembe vonulását és átalakítását, miközben a cég tovább üzemel. Megkezdi a létszámcsökkentést a KLM, a LOT június 14-ig nem közlekedtet nemzetközi járatot. A Delta Air Lines csak a székek 60 százalékát adja el a járataira, a Qantas viszont távolságtartó intézkedések nélkül indul újra belföldön.
A hétvégén láttak napvilágot a Thai Airways sorsáról különböző hírek, a kormány a mai ülésén úgy döntött, csődvédelembe vonulhat, és megkezdik átalakítását. A tervek szerint az üzemelést a folyamat semmilyen módon nem befolyásolja majd, tovább működik a cég.
A Reuters beszámolója szerint az átalakítás után megszűnik a kormány többségi tulajdoni aránya a régóta anyagi nehézségekkel küzdő cégben.
A Thai Airways már a harmadik nagy légitársaság a Virgin Australia és az Avianca mellett, amely a koronavírus-járvány miatt csődvédelembe kényszerül.
A KLM önkéntes felmondási programot indított a munkavállalói között, a holland légitársaság honlapján olvasható közlemény szerint több intézkedést is hoztak már a költségszint csökkentése érdekében, de a válság után kevesebb munkára lesz lehetőség a cégnél.
A végkielégítéssel járó önkéntes felmondást június elsejével minden KLM-dolgozó igényelheti, és erre bátorítják is őket.
Mint a közlemény hangsúlyozza, inkább így szeretnének elköszönni a munkatársaktól, nem pedig csoportos létszámleépítéssel.
A Lufthansa évekig több száz gép kiesésével számol, a Reuters által szemlézett, dolgozóknak írt belső levélben az igazgatóság azt írta,
a német légitársasági csoport 763 repülőgépéből 300 példány még 2021-ben sem tér majd vissza a flottába.
Hozzátették, hogy 2022-ben is 200, 2023-ban pedig a már korábban jelzett 100 darabbal üzemelhet kevesebb az eddiginél.
Szintén a céggel kapcsolatos hír: lapunkkal is közölték, hogy egy évvel meghosszabbítják a törzsutasok státuszának érvényességét, az új, mérföld helyett pont alapú elszámolás pedig 2021 novembere helyett 2022 januárjában indul csak el.
A LOT Polish Airlines hétfőn közölte, hogy egyes belföldi járatokat június elsejével elindít, de a nemzetközi járatok a hónap közepéig még szünetelnek. Hogy június 15-én elindulnak-e, azt egyelőre nem közölték, de az MTI híre szerint a visegrádi országok kedden már egyeztettek erről Németországgal, amely után Andrej Babis cseh miniszterelnök azt mondta,
jó lenne, ha a V4 csoportosulás országai egyszerre nyitnák meg a határaikat.
A járatok átlagos kihasználtsága az igény növekedésével egyre fontosabb kérdés lesz, de az egyik legjelentősebb amerikai légitársaság elég világosan foglalt állást ebben a kérdésben a Reuters szerint.
A Delta egyelőre legfeljebb a székek 60 százalékát adja el a repülőgépein, és ha ennél nagyobb az igény, akkor újabb járatokat indítanak az adott útvonalon.
Ez gyakorlatilag a középső székek blokkolását jelenti. Ezzel szemben a Bloomberg szerint a belföldi közlekedését újraindító Qantas semmilyen távolságtartási szabályt nem fog bevezetni, mivel nem látja értelmét.
Az ausztrál légitársaság álláspontja az, hogy a maszkviselés, a repülőgépek levegőztető rendszerében lévő HEPA-szűrők, a személyzet teljes védőfelszerelése és a fertőtlenítés megfelelő védelmet ad.
Másfelől a Qantas szerint kilencszeresére kellene emelnie a jegyárat, ha távolságtartási szabályokhoz kellene tartania magát.