Az újranyitott útvonalak ellenére sem nőtt jelentősen az utasforgalom a Liszt Ferenc-repülőtéren az év végi ünnepi időszakban az őszi hónapokhoz képest, a 68 ezret sem érte el az érkezők és indulók száma decemberben. Összesen pedig 3 millió 859 ezer utas fordult meg a budapesti légikikötőben 2020-ban, amely 76 százalékos visszaesés az előző évhez viszonyítva. A légiáru-üzletág viszont a csökkenő régiós piaci trendek ellenére hozni tudta a 2019-es szintet.
Az év végi ünnepi időszakban közlekedő több járat ellenére alig haladta meg az októberit az utasforgalom Ferihegyen. A repülőtér üzemeltetője 67 992 indulót és érkezőt regisztrált decemberben, ami 94,8 százalékos visszaesést jelent az előző évben ugyanekkor regisztrált 1 millió 311 ezerhez viszonyítva.
Az európai járványhelyzet és az érvényben lévő utazási korlátozások mellett vélhetően a gyorsabban terjedő vírusváltozat miatt az Egyesült Királyságból érkező utasszállító repülőgépek december 22-től január 6-ig tartó leszállási tilalma is hozzájárult ahhoz, hogy a vártnál is gyengébb volt az utasfogalom decemberben.
Tavaly összesen 3 859 379 utast kezelt a budapesti repülőtér, ez 76,1 százalékkal kevesebb a 2019-es rekordhoz viszonyítva, a koronavírus-járvány miatt tehát több mint 12,3 millió utast vesztett a Budapest Airport az előző évhez képest.
A repülőtér üzemeltetője még november közepén közölte, az éves utasforgalom várhatóan 4 millió alatt marad 2020-ban.
Jó eredménnyel zárt a cargo-üzletág
A légiáru-forgalom 18,3 százalékkal nőtt: 2020 decemberében 13 518 tonna teheráru haladt át a repülőtéren, ez 2095 tonnával több, mint 2019-ben ugyanekkor.
Tavaly összesen 134 457 tonna áru haladt át a budapesti repülőtéren, amely mindössze 0,78 százalékkal kevesebb a 2019-ben regisztrált árumennyiségnél.
Azaz a légiáru-üzletág teljesítménye a járvány ellenére csaknem az előző év szintjén maradt, ami jelentős eredmény az Európában és a szűkebb közép-európai régióban jellemző, csökkenő trend közepette.
Figyelemreméltó, hogy a budapesti repülőtér úgy tudta hozni a 2019-es árumennyiséget, hogy a kapacitások jelentős részét adó, az utasszállító járatok rakterének úgynevezett belly-cargo kapacitása a járattörlések miatt nagy mértékben visszaesett. Ezt a korábbinál több dedikált cargo-járat volt képes kompenzálni.
A közölt adatokba a repülőtéren áthaladó, de közúti fuvarozással szállított áru mennyiségét is beleszámolja az üzemeltető.
A Budapest Airport lapunkhoz eljuttatott korábbi közleményében azt hangsúlyozta, hogy a jó teljesítmény nem csak a járvánnyal kapcsolatos szállítmányoknak, a megváltozott vásárlási szokásoknak és a teljes cargo-közösségnek köszönhető, hanem nagy mértékben a Budapest Airport által 50 millió euró értékben, teljes egészében saját forrásból megvalósított BUD Cargo City világszínvonalú létesítményeinek, amelyek egyre több légiárut vonzanak Budapestre.
A gépmozgások, azaz a le- és felszállások száma 1975 volt 2020 decemberében, ez 80,1 százalékkal, 7952-vel kevesebb a 2019. decemberihez viszonyítva.
A tavalyi évben a gépmozgások száma összesen 48 196 volt, ez 60,76 százalékos visszaesést jelent az előző évihez viszonyítva.
Idén nyáron kezdődhet a kilábalás
A Budapest Airport cikkünk megjelenését követően kiadott közleményében azt írta, hogy az üzemeltető a nyári menetrendi időszaktól kezdődően számít utasszám-növekedésre, a fokozatosan fellendülő forgalmat pedig az üzemeltető biztonságos, megújult környezettel és még magasabb szolgáltatási színvonallal várja.
A tavalyi év nehézségei ellenére a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2020-ban is folyamatosan fogadott és indított járatokat. Köszönhetően a korábbi évek felelős gazdálkodásának és a Budapest Airport tőkeerős tulajdonosainak, a vállalat működése továbbra is stabil, finanszírozása biztosított, így a repülőtér fejlesztése a koronavírus járvány időszakában is folytatódott – olvasható a közleményben.
Az üzemeltető arra is emlékeztetett, hogy 2020-ban szinte a teljes repülőtéri környezet megújult: a Budapest Airport átadta az új, 11 500 négyzetméteres 1-es utasmólót, ahol komfortos és gyönyörű környezetben lehet várakozni a járat indulására, és megépült a csomagkapacitásokat 50 százalékkal megnövelő poggyászosztályozó csarnok is. Megújult a terminálépület előtti, parkolásra, illetve ki- és beszállásra szolgáló terület.
A 2A terminál indulócsarnoka új padlóburkolatot kapott, a Business és a Terminál Parkolót a terminállal összekötő sétány pedig a fejlesztéseknek köszönhetően esztétikusabb lett, és kedvezőtlen időjárás esetén is védelmet nyújt. A mosdók kapacitása közel 75 százalékkal nőtt, és 11 új ivókút is várja az utasokat, akik a még korszerűbb és átláthatóbb tájékoztatórendszernek köszönhetően minden korábbinál egyszerűbben igazodhatnak el a repülőtéren.
Mint hozzáteszik, az elmúlt évben kiépített automata rendszerek segítségével minimalizálható a személyek közötti kontaktus, továbbá a Budapest Airport a koronavírus-járvány kezdete óta folyamatos fertőtlenítő takarítással biztosítja az utasok és a személyzet egészségének védelmét.
Ismeretes, a 2019-es rekordév volt a Budapest Airport számára, összesen 16 173 489 utas fordult meg a repülőtéren, ami 8,8 százalékos bővülés volt 2018-hoz képest. Az utasok száma több mint 1,3 millióval nőtt, és eredetileg a tavalyi évre is hasonló mértékű fejlődést várt az üzemeltető.
A cikk elkészítéséhez a nemzetközi légiközlekedési információk elemzésével foglalkozó adatbázisokat használtuk.