Nem elég, hogy a Boeing nehezen birkózik meg a 787-es típus gyártási nehézségeivel, emiatt még több millió dolláros bírságot is kell fizetnie az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatalnak (FAA), amelyet pedig egy friss minisztériumi vizsgálat újfent elmarasztalt a 737 MAX engedélyeztetési eljárása miatt.
A Reuters jelentése szerint azért kell 6,6 millió USA-dollár bírságot fizetnie a gyártónak, mert évekig nem tett semmit azért, hogy a Dreamliner gyártási hibáira megoldást találjon, bár erre ígéretet tettek az FAA-nek, illetve azt is vállalta, hogy belső ellenőrzését és minőségbiztosítási rendszerét is átdolgozza, de ez sem történt meg.
Ezen felül a Boeing terheit növeli az is, hogy a 787-eseken talált gyártási hibákat saját költségén kell kijavítania, egy-egy gép akár egy hónapra is kieshet emiatt a forgalomból, a költségek pedig összesen akár a milliárd dolláros nagyságrendet is elérhetik.
A hírre reagálva a Boeing közleményében azt írta, minden megtesznek azért, hogy a legmagasabb gyártási minőséget garantálják.
Egyelőre azonban még azt sem tudni, mekkora problémáról van szó, a hírügynökség forrásai szerint a mérnökök még a vizsgálat azon szakaszában járnak, amelyben azt határozzák meg, hogy pontosan milyen ellenőrzéseket kell végrehajtani.
Azt is vizsgálják, hogy az érintett 787-esek jelen állapotukban biztonságosan használhatók-e.
Az FAA korábban ellenőrzési hibák, gépekben felejtett szerszámok és gyártási anyagok, valamint a törzs egyes elemeinek összeillesztéseinél talált problémák miatt indított nyomozást.
Utóbbiról mi is részletesen beszámoltunk, a Unitednél, a Singapore Airlines-nál és az Air Canadánál szolgálatot teljesítő Boeing 787-eseken két olyan hibát is találtak, amelyek együttes jelenléte miatt a törzs hátsó része nem teljesíti az üzemelés során elvárt terhelési szinteket, ez pedig idővel strukturális repedésekhez, törésekhez vezethet.
A Boeing a szerkezeti elemek összeillesztésénél előforduló esetleges réseket lézeres technológiával deríti fel, amelyeket robotok segítségével tömítenek, a vizsgálat során azonban kiderült, hogy gyártási hiba miatt ez nem megfelelő.
Most arra is fény derült: hónapokig azért nem vették észre a hibát, mert a robotok nem voltak beprogramozva arra, hogy a tömítéseket ellenőrizzék.
Eközben magát az FAA-t állami szinten elmarasztalták a Boeing 737 MAX jóváhagyása, illetve általában a repülőgépek engedélyeztetési eljárásának hiányosságai miatt.
A Cnet azt írta, a Közlekedési Minisztérium (DoT) főfelügyelője hosszú jelentésében azért marasztalta el a hatóságot, mert nem volt képes megfelelően kezelni az átesésvédelmi rendszer (MCAS) ügyét, amelynek hibája közrejátszott két halálos balesetben is.
A jelentés szerint emiatt a hivatal nem tudja megfelelően kezelni azt a helyzetet, amikor egy régebbi típusba új, modernebb technikát építenek be.
A hatóságot és a gyártót tavaly szeptemberben az Egyesült Államok Képviselőháza is elmarasztalta a 737 MAX hibás tervezése és hanyag eljárásrend miatt.