Sikeresen lezárta a hosszú hónapok óta tartó tárgyalásokat az Európai Unió versenyjogi szervével Olaszország, az új nemzeti légitársaság létrehozása elől ezzel ismét elhárult egy akadály.
Mint arról korábban többször is beszámoltunk, az új olasz nemzeti légitársaság, az Italia Trasporto Aereo (ITA) megalapítása és elindítása az unió versenyjogi szerveként működő Európai Bizottság jóváhagyásához kötött, mivel az állami részvétel miatt az engedélyek kiadása a szerv jóváhagyása nélkül nem lehetséges.
A Mario Draghi, előtte pedig Giuseppe Conte vezette olasz kormány többször is egyeztetett a bizottsággal, mert eltérő állásponton voltak az Alitalia és az ITA közti kapcsolatról. Az olasz szándék szerint a régi cég vagyonelemeit és nevét is átvette volna az új vállalat, az EU viszont előírta, hogy a nevet nem vehetik át, és nem lehet jogfolytonos a társaság működése. Vagyis a réginek gazdaságilag nem lehet köze az újhoz.
Margrethe Vestager versenyjogi biztos szerdán találkozott az olasz gazdasági, valamint ipari miniszterekkel, és sikerült megállapodni abban, hogy a két társaságot jogilag és gazdaságilag is külön kezelik majd.
Az olasz kormány a Reuters szerint december végéig hosszabbította meg az Alitaliának korábban megítélt, 400 millió eurós áthidaló kölcsönt, mert elhúzódik az új légicég megalapítása. Ezzel kapcsolatban a bizottság jelezte: Olaszország feladata megvizsgálni, hogy erről tájékoztatnia kell-e hivatalos úton az uniós szerveket.
Az új Alitalia minden jel szerint jóval kisebb lesz, mint a régi, fele annyi repülőgéppel és személyzettel rendelkezhet majd, a veszteséges olasz belföldi járatokat pedig átengedik az egyre erősödő fapados konkurenciának.