Az ellátási láncokban tapasztalható problémák miatt az európai gyártó a korábban megcélzott 800 helyett csak 770 repülőgépet tervez átadni idén, az A320neo család gyártása pedig 2026 helyett csak egy évvel később éri el a havi 75 példányt.
Az Airbus a féléves eredményei július végén esedékes közlését megelőzően módosította az éves korrigált nyereségre vonatkozó előrejelzését, a korábban megcélzott 6,5-7 milliárd euró közötti értékről 5,5 milliárd euró körüli összegre.
Ennek fő oka, hogy az ellátási láncokban tapasztalható tartós problémák miatt az európai gyártó nem éri el az idei éves átadási célját a kereskedelmi repülőgépek szegmensében.
Az Airbus a korábban megcélzott 800 körüli helyett csak mintegy 770 repülőgépe átadására számít idén, ugyanakkor még ez is meghaladja a tavalyi 735 példányt.
A beszállítóknál és azon belül elsősorban a hajtóműveket, a repülőgépek szerkezeti elemeit és a kabinberendezést gyártó cégeknél fennálló problémák hosszú távon is éreztetik hatásukat.
Emiatt az A320neo család gyártási rátájának havi 75 darabra növelése 2026-ról 2027-re csúszik.
Amint korábban megírtuk, a gyártás felpörgetése érdekében az Airbus egy újabb modern A320neo gyártósor kialakítását kezdte meg Toulouse-ban, ez felváltja a korábbi elavult üzemet. Az A320 típuscsaládot Hamburgban négy, Toulouse-ban kettő, az alabamai Mobile-ban és a kínai Tiencsinben pedig egy-egy végszerelő soron gyártják. A kínai és az amerikai üzemek kapacitásának megduplázását már korábban bejelentette az Airbus, és amikor ezek majd megnyílnak, összesen tíz végszerelő soron készülhetnek a repülőgépek, és mindegyikük képes lesz a komplexebb A321-es variánsok összeszerelésére is.
Legújabb végszerelő sorain számos újítást vezetett be a gyártó: digitális és automatizált megoldásokkal, valamint robottechnológia alkalmazásával javítja a gyártási minőséget és hatékonyságot, emellett a cég új szabványokat vezetett be a dolgozók egészségvédelme, biztonsága és a fenntarthatóság érdekében is.
Az Airbus friss közleménye hozzáteszi, hogy űrprogramjainak technikai felülvizsgálata számos kereskedelmi és műszaki kihívást azonosított, emiatt az idei első félévben a vállalat 900 millió eurós költségleírást volt kénytelen végrehajtani, amely szintén szerepel előrejelzésben.