Az elmúlt hónapokban számos alkalommal fordultak elő tömeges késések, járattörlések egy-egy légitársaság esetében, ugyan az okok minden esetben különbözőek voltak, az utasoknak ugyanolyan bosszúságot okozhat ha a nyaralásuk, vagy akár üzleti útjuk programja borul fel egy nagyobb késés, vagy járattörlés miatt.
A legtöbb utas nincs tisztában azzal, hogy ha a légitársaság felelős a késésért, vagy járattörlésért (és ez ugyanúgy vonatkozik a fapadosokra is), akkor amellett, hogy az utasokról gondoskodni kell (étel, ital, transzfer, szállás), pénzbeli kártérítést is fizetnie kell a légitársaságnak.
A témáról egy erre szakosodott ügyvédet kérdeztük, aki a jaratkeses.hu weboldalhoz fordulók ügyeit is intézi.
Senki sem szereti, ha a repülőút nem várt meglepetéseket tartogat. Miben tud a www.jaratkeses.hu segíteni?
Ha a világ bármely pontja és egy EU-s ország közötti repülős úton két éven belül történt az utassal (üzleti út vagy nyaralás) bármelyik eset: 3 órás repülőgép késés, a feladott poggyász nem érkezik meg az utassal együtt a repülővel/eltűnik/megsérül.
Járattörlés, visszautasított beszállás, alacsonyabb osztályon történő elhelyezés, utasként elszenvedett sérülés és több más esetben is jogosult az utas kártérítésre.
A kártérítés megszerzésében tud segíteni az utasoknak a www.jaratkeses.hu, mivel az utasok a légitársasággal szemben sokszor tehetetlenek, hiszen a panaszokat a légitársaságok kivétel nélkül elutasítják, vagy minimális összeget vagy pont jóváírást adnak.
Tapasztalataink szerint a fizetési hajlandóság csak ügyvédi közreműködésre jelenik meg a légitársaságoknál.
Mikor és mennyi kártérítés jár az utasnak?
A köztudatban talán az él leginkább, hogy minimum 3 órás késés esetén utasonként fix kártérítés jár: 1500 km vagy annál rövidebb útvonalnál 250 euró, 1500 km felett 400 euró.
Sokan nem tudják, hogy 600 euró jár 3500 km-nél hosszabb út esetén és ha kár érte az utast bármilyen hosszú úton elszenvedett késés miatt, maximum 5.270 euró további kártérítés is jár. Maximum 1.270 euró a poggyász megsemmisülés, elvesztés, megrongálódás vagy késedelem esetén is jár az utasnak.
Egy négy tagú családi nyaraláson ez a komplett nyaralás áránál is magasabb kártérítés. De mennyibe kerül és milyen gyors a www.jaratkeses.hu szolgáltatása?
Semmilyen díjat nem kell fizetni és az utasnak nem kell ügyvédhez és bírósági tárgyalásra járni, hiszen a külföldön már régóta működő „no win – no fee” rendszerben működünk, tehát csak olyan ügyet vállalunk el, ami biztosan sikeres: nagy tapasztalattal rendelkező ügyvédi iroda intézi az ügyet kedvezőbb sikerdíj fejében, mint az interneten fellelhető cégek.
Egyik ügyünkben a közel egymillió forintos kártérítés a hozzánk fordulástól számított 5 hét múlva ügyfeleinknél volt.
Mik a leggyakoribb okok, kifogások, melyekkel a légitársaságok úgymond „lepattintják” az ügyfeleket?
Az üzletszabályzatra történő hivatkozás, mivel a szerint nem jár kártérítés ilyen esetben, vagy rendkívüli időjárási körülmények, továbbá műszaki hiba, esetleg sztrájk.
Egy erre szakosodott ügyvédi iroda bevonása miért jár előnyökkel az utas számára?
Ismerjük az üzletszabályzatokat, a vonatkozó uniós rendeleteket és egyezményeket, továbbá az Európai Unió Bírósága releváns döntéseit. Ezen ismeretek hiánya egy jogban járatlan utas számára igazi szélmalomharcot eredményez a légitársasággal szemben.
A kártérítési ügy elindításához milyen dokumentumokat, igazolásokat kell mindenképpen beszereznie az utasnak akár egy késés/törlés esetén, vagy ha elveszett, megrongálódott, későn, vagy hiányosan érkezett meg a feladott poggyász?
Járatkésés és járattörlés esetén nem kell semmilyen plusz dokumentum vagy igazolás részünkre, mivel hozzáférünk olyan adatbázisokhoz, amelyből visszakereshetőek az adatok. De például egyes biztosítók előírják a légitársaság által kiadott, a járatkésés tényét, időtartamát rögzítő igazolás benyújtását. Érdemes elővenni a régebbi ügyeket is, mivel 5 éven belül tudja érvényesíteni a kártérítést a www.jaratkeses.hu.
Poggyász sérülése/eltűnése/késedelme esetén az utas minden esetben kérjen írásos dokumentumot még a repülőtéren a légitársaságtól, és ne hagyja magát lerázni azzal, hogy majd e-mailben tájékoztatják.
Minden ezzel kapcsolatban felmerült kiadásról (pl.: ruha, laptop/mobiltöltő, pipere-holmik, stb.) kérjen blokkot vagy számlát, és őrizze meg azokat.
A kártérítési igény bejelentési határideje: a megrongálódott poggyász átvételétől számítva 7 napon belül, késedelmes poggyászkiadás esetén 21 napon belül, melyet az e-mail és a telefonhívás mellett postai úton vagy a légitársaság online bejelentő felületén is javaslok megtenni.
Ha az utas bejelentette az esetet ezeken a határidőkön belül, de nem kapta meg a neki járó kártérítést, akkor 2 éven belül tudunk segíteni a kártérítés érvényesítésében.
Az ügyvédi iroda által elmondottakat támasztják alá saját tapasztalataink is. Az elmúlt hónapokban szerkesztőnk is belefutott egy műszaki hiba miatti járattörlésbe, de az utasoknak csak akkor szóltak erről, amikor már megkezdődött a beszállítás.
A 261/2004-es EK rendelet értelmében az Európán belüli, 1500 kilométert meg nem haladó hosszúságú járatoknál 3 óra késés után járhat a 250 eurós kártérítés, de ez nem automatizmus. Esetünkben 3,5 órás késés után kértük a kártérítést.
A légitársasággal személyesen felvéve a kapcsolatot benyújtottuk a bejelentés formanyomtatványát angol nyelven. Ebben ki kell térni a releváns körülményekre.
A légitársaság ezt kivizsgálva dönt, és – ahogy a nagy átlagban – nálunk is először csak kéztördelős válaszlevelet kaptunk, majd a viszonválaszra egy 15 ezer forintos vouchert ajánlott fel a légitársaság. Mivel ez sem volt megfelelő, továbbra is kértük a kártérítés kifizetését, amelyre válaszul a légitársaság közölte: csak az adott ország fogyaszótvédelmi hatósága illetékes a továbbiakban eljárni.
A fogyasztóvédelmi hatóság ugyanakkor nem kényszerítheti ki a légitársaságból a fizetési kötelezettséget – ez már a fogyasztóvédelemtől kapott válaszból derül ki. Ebben az esetben tehát elindul egy vizsgálat, amelynek végén az utas nem kapja meg azt, ami jog szerint jár neki.
A http://www.jaratkeses.hu ügyvédje szerint azonban a légitársaság a bejelentést nem kötheti semmilyen vizsgálathoz, mivel a kártérítés a jogszabály miatt automatikusan jár. Ha nem járna a fix 250 EUR kártérítés, akkor nyilván 15.000,-Ft értékű vouchert sem ajánlotta volna fel a légitársaság. A késés időtartamát addig az időpontig kell számítani, amíg az első utasnak lehetősége van kiszállni a gép ajtaján.
Félrevezető a légitársaság válasza abból a szempontból, hogy nem „csak az adott ország fogyaszótvédelmi hatósága illetékes”. Ilyen szempontból sajnos a Hatóság valóban tehetetlen, de adott esetben a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz fordulás helyett vagy mellett érdemes az erre szakosodott ügyvédi irodákhoz vagy cégekhez fordulni, hogy az utas a neki a jogszabályok szerint járó kártérítéshez jusson.