Február 20-án adja át az Airbus az első A350-1000-es repülőgépet Toulouse-ban. Az A350 XWB család nagyobb befogadóképességű változatának első üzemeltetője a Qatar Airways.

Forrás: Airbus

Az Airbus A350-1000-es a tervek szerint a Qatar Airways Doha – London-Heathrow útvonalán áll forgalomba február 24-től, de később az USA keleti partjára közlekedő jártaikon bevetik majd.

A Qatar Airways A350-1000-es repülőgépét 327 utas szállítására rendezték be, azaz a típus 44 utassal többet tud szállítani a dohai cég -900-asainál.

Az ezres fedélzetén 46 business utas foglalhat helyet az új Qsuite kabinokban, 281-en pedig a turista osztályon 3-3-3 elrendezésben.

A repülőgép átadása kapcsán szervezett sajtótájékoztatón kedden Fabrice Brégier, az Airbus kereskedelmi gépekért felelős, távozó elnöke hangsúlyozta, hogy a Qatar Airwas az A350-es program 2007-es kezdete óta nagyon szorosan együtt dolgozott a gyártóval, és támogatta a repülőgép kifejlesztését.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Fabrice Brégier a típus eladási számai kapcsán arról beszélt, hogy a légitársaságok és lízingcégek meglévő 777-300ER repülőgépeinek kiöregedésével erős keresletre számítanak az A350-1000-es változat iránt.

Újságírói kérdésre az Airbus-vezér elmondta, hogy tanulmányozták az A350-es további törzshosszabbításának lehetőségét, amely kivitelezhető, azonban ehhez a hajtóművek újabb generációja is szükséges.

Mint hozzátette, egyelőre a meglévő két változat gyártási rátájának növelésére és kisebb módosításokra-fejlesztésekre koncentrálják erőforrásaikat.

Akbar Al-Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója elmondta, hogy fontos nap ez a légitársaság számára, mert az A350-900-as 2014-es forgalomba állításához hasonlóan az -1000-est is világelsőként helyezik üzembe. Hangsúlyozta, hogy a Qsuite termék újraformálja az üzleti osztályú utazást. A légitársaság egyébként az idén hat példányt vesz át az -1000-esből.

Chris Cholerton, a Rolls-Royce hajtóműgyártó programokért felelős elnöke kiemelte, hogy az új hajtómű kifejlesztése azért jelentett nagy kihívást, mert a -900-aséval a lehető legnagyobb mértékben megegyező erőforrásból kellett jelentősen nagyobb tolóerőt kihozniuk, ehhez a nagyobb befogadóképességű változathoz.

Frabrice Brégier, Akbar Al-Baker és Chris Cholerton egy A350-1000-es modellel, Qatar légiutaskísérők koszorújában. (Fotó: AIRportal.hu)

A gyártó által ajánlott kétosztályos elrendezésben 366-387 utas szállítására képes A350-1000 az európai gyár eddig készült legnagyobb kéthajtóműves típusa. A repülőgépet új generációs Rolls-Royce Trent XWB-97 hajtóművekkel szerelték fel. Az ezres változat a csaknem 7 méterrel hosszabb törzsnek köszönhetően akár 44 utassal többet szállíthat a -900-asnál.

Az A350-1000-es típus törzsének hossza 73,78 méter, szárnyfesztávja 64,75 méter, mely megegyezik a -900-as változatéval, a függőleges vezérsíkjának magassága pedig 17,08 méter.

Látványos átadási ceremónia

Fontos különbség a -900-as változathoz képest, hogy az -1000-es főfutóművein eggyel több tengelyen 6-6 abroncsot helyeztek el.

A két típusváltozat nagyfokú egyezősége a személyzet és a műszaki állomány kiképzésénél, valamint a cserealkatrészek ellátásánál is jelentős költségmegtakarítást jelent az üzemeltetők számára.

Az A350-1000-es maximális hatótávolsága 14 800 kilométer, és háromféle legnagyobb felszállótömegű (MTOW) variáns került eddig az Airbus katalógusaiba: 308, 311 és 316 tonnás. A repülőgép maximális utazósebessége 0,89 Mach (körülbelül 950 km/h).

Az első kereskedelmi forgalomba álló Airbus A350-1000-es az MSN88 gyártási számú, A7-ANA lajstromjelű példány, mely 2017. december 7-én hajtotta végre első felszállását.

Amint arról korábban beszámoltunk, a kereskedelmi forgalomba állításához szükséges hatósági engedélyt az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) november 21-én állította ki. Az Airbus ennek birtokában megkezdhette az első kereskedelmi forgalomba álló példány átadásának előkészítését.

Az A350-1000-es tesztelési programja 2016. november 24-én végrehajtott sikeres szűzrepüléssel kezdődött, és kevesebb, mint egy évet vett igénybe.

A -900-as változaténál lényegesen rövidebb tesztprogramot az tette lehetővé, hogy az -1000-es 95%-ban megegyezik a korábban forgalomba állt kisebb befogadóképességű változattal. És míg az előbbi variáns tesztelését ötgépes flottával hajtotta végre a repülőgépgyártó, az utóbbi tesztflottája csak három repülőgépből állt.

Forrás: Airbus

A Qatar Airways az eredeti tervek szerint még a 2017. év végén átvette volna az A350-1000-est. Bár a formális tulajdonjog-átruházás meg is történt, az új Qsuite business osztály kialakítási és dokumentációs munkái miatt az ünnepélyes bemutató februárra tolódott.

A tesztelési program során a repülőgép bizonyította, hogy az eredetileg tervezettnél akár 3,8 – 5,3 tonnával is nehezebb lehet egy gép a magaslati, vagy forró éghajlatú futópályákról történő felszálláskor, illetve akár 7,2 tonnával az olyan repterek esetében, amelyeknél az akadályok (épületek, hegyek) miatt speciális eljárások vannak érvényben.

Forrás: Airbus

Az A350 XWB típus 70%-ban különböző új típusú anyagok felhasználásával készült. És míg a -900-as változat 53%-a áll kompozit anyagból, az -1000-esnél ezt az arányt 54%-ra növelik hamarosan.

Ismert, a kompozit anyagok felhasználásának legnagyobb előnye, hogy nem korrodálódnak, és emellett könnyűek is.

A repülőgépet a Boeing 777-300ER váltótípusának és a Boeing leendő új generációs típusa, a 777-9X riválisának szánja az Airbus. Az A350-1000 a Boeing 777-300ER repülőgépekhez képest 25 százalékkal kedvezőbb üzemanyag-fogyasztási mutatókkal dicsekedhet a gyártó specifikációja szerint.

Az A350-es alacsony üzemanyag-fogyasztása és egy ülésre vetített üzemeltetési költségei mellett rendkívül környezetkímélő és csendes. A fedélzeten érzékelhető zaj lényegesen alacsonyabb, mint a korábbi generációjú repülőgépeken, amely különösen a hosszútávú repülőutakon kevésbé megterhelő az utasok számára.

Az utasok kényelmét az A350-eseken a nagyobb belmagasság, a teljesen sík padlózat, nagyobb ablakok, a szinte függőleges oldalfalak szolgálják. Utazómagasságon pedig a kabinban a hagyományos repülőgépekhez viszonyítva magasabb légnyomást és páratartalmat tartanak.

A repülőgép által keltett külső zaj is megfelel a mai legszigorúbb szintű zajvédelmi előírásoknak, amelynek a repülőterek környékén élők örülhetnek.

Az A350-es típuscsaládból eddig összesen 854 példányra regisztrált megrendelést az Airbus, melyből eddig 146 darab állt forgalomba. A nagyobb befogadóképességű -1000-esre eddig 169 megrendelés érkezett.

A dohai központú ötcsillagos légitársaság, a Qatar Airways az A350 XWB első és egyik legnagyobb üzemeltetője a világon, a Singapore Airlines és a Cathay Pacific mellett. Az első A350-900-ast 2014 decemberében vette át a Qatar Airways, flottájában már 21 darab repül a megrendelt 39 példányból.

A légitársaságnak a nagyobb befogatóképességű A350-esből összesen 37 darabra van érvényes megrendelése.

Akbar Al-Baker kilátásba helyezte, hogy néhány -900-as változatra szóló megrendelésüket a nagyobb befogadóképességű A350-esre konvertálják.

Qsuite: Első osztályú kabinok a business utasoknak

A Qatar Airways az A350-1000-esrepülőgépein a már korábban más típuson bemutatott Qsuite üzleti osztályt alkalmazza.

A berlini ITB turisztikai kiállításon bemutatott terméke teljes kényelmet biztosító egyéni, vagy akár kettesével összenyitható középső kabinokból áll. Először a légitársaság új és felújított fedélzetű Boeing 777-300ER repülőgépein mutatkozott be.

A más légitársaságok és az A380-asok első osztályain alkalmazott fülkék business osztályon történő bevezetésével a Qatar Airways új szintre emelte az üzleti osztályú utasok kiszolgálását. A Qsuite-kabint az A380-asokon és a Boeing 787-eseken nem vezeti be a légitársaság, azonban a business-üléseket ezeken a típusokon is a Qsuite-hoz hasonló ülések váltják majd fel.