Az egykori Air Berlin-leányvállalat utódcége, a Laudamotion megszerzésével az Airbusokhoz kapcsolódó tudásra is szert tesz a Ryanair, és nem elképzelhetetlen Peter Bellew ügyvezető igazgató szerint, hogy az ír fapados óriás a jövőben Airbus-gépeket üzemeltessen. Mindeközben a Lufthansa közölte: a felvásárlás ellenére folytatják a tárgyalásokat arról, hogy a Laudamotion repülőgépeket adjon bérbe a Eurowingsnek a nyári menetrendi időszakra. 

Immár évtizedek óta kizárólag Boeing-flottát üzemeltet a diszkont óriáslégitársaság, a Ryanair, ám Peter Bellew ügyvezető igazgató a flightglobal.com-nak most megjegyezte, hogy ez akár változhat is a jövőben.

A Laudamotion – az Air Berlin-leánycég Niki újjáalakított verziója – részbeni megszerzésével ugyanis a Ryanairhez került a szavai szerint az a tudás, amelyet az osztrák vállalat az európai gyártmányok üzemeltetése, karbantartása terén szerzett. Ez pedig nagy hozzáadott érték a Laudamotion egy részének megvásárlásához – tette hozzá.

Peter Bellew közölte, hogy az Airbus remek repülőgépeket készít, így miért is ne lehetne a Ryanair flottájában a jövőben Airbus-gyártmány, a Laudamotion megvétele pedig segít abban, hogy diverzifikálják a repülőgép-beszerzésüket.

Niki Lauda az első Laudamotion Bécs-Düsseldorf próbajáraton jelentette be a Ryanair belépését (Fotó: Laudamotion)

Mint rámutatott, az ír légitársaság több éve érdeklődik már az Airbusok üzemeltetése iránt, egyébként a Laudamotion megvásárlásakor Michael O Leary vezérigazgató is tett hasonló kijelentést.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mint megírtuk, a Ryanair a részesedésvásárlás után hat repülőgépet biztosít erre a nyári szezonra a Laudamotionnek, ezek természetesen Boeing 737-800-asok lesznek – erősítette meg Bellew.

Ami az európai gyártmányok terén szerzett tapasztalatokat illeti, Niki Lauda, amikor a közelmúltban visszavásárolta az egykor általa alapított, majd az Air Berlin által bekebelezett, majd csődbe ment osztrák légitársaságot, megszerezte az Airbus-típusok karbantartásához szükséges műszaki részleget is a jogosultságokkal együtt.

Az egész légiipart meglepő lépésről az aerotelegraph.com portálnak beszélt két szakértő, hangsúlyozva, hogy az ügylet révén a Ryanair remek terjeszkedési lehetőséghez jut Közép-Európában.

Robert Mayer, a brit Cranfield University légiközlekedési szakértője is megemlítette az Airbus-lehetőséget: úgy véli, gond nélkül vegyessé tehető a Ryanair flottája, ha egy-egy bázison nem keverik a flottát, és ez a költségekre sem lenne nagy hatással.

Mint hangsúlyozza, ezzel az ír fapados kevésbé függne egyetlen gyártótól, ami előnyt jelent.

Forrás: Twitter

Szerinte az osztrák és svájci piacon gyenge volt a Ryanair, de a Laudamotion megvételével gyorsan piacot szerezhet majd ebben a régióban.

Loizos Heracleous, a Warwick Business School professzora szintén úgy véli, hogy az ír fapadost az ebben a régióban elérhető növekedési potenciál mozgatta az osztrák bevásárlással.

Emellett rámutat Loizos Heracleous is arra, hogy a közép-európai erősítéssel a Ryanair kevésbé függ majd a brit piactól, amelyet a Brexit hatásai bizonytalanság ural.

A professzor szerint az ír vállalatnak az volt vonzó a Laudamotionben, hogy startup cégnek mondható, tehát nem volt még idő bürokratikus, tehertételt jelentő működési folyamatok beszivárgására. Másrészt pedig Niki Lauda osztja a Ryanair-vezetők azon nézetét, hogy a költségek rendkívül alacsonyra szorítása a legfontosabb.

Mindkét szakértő szerint az osztrák légitársaság brandje megmarad még egy ideig, de elképzelhető, hogy később a Ryanair-be integrálják, főleg, ha majd Lauda egyszer visszavonul.

Mayer azt mondja, hogy amennyiben a Laudamotion ugyanazt az ultra low-cost stratégiát viszi, mint az ír diszkont, közép- és hosszútávon is kevés indok szól a márka megőrzése, önállósága mellett.

Ha viszont az osztrák cég egy kicsit más stratégiát folytat majd, akkor lehet értelme az identitása megtartásának.

A Lufthansa nincs megsértődve, de…

Mindeközben a Lufthansa is bejelentette, hogy a Ryanair megjelenése ellenére folytatják a tárgyalásokat a Laudamotionnel, amelynek eredményeként a Eurowings számára adna bérbe gépeket személyzettel az osztrák cég.

A német konszern egyik szóvivője erősítette ezt meg az aero.de cikke szerint, hozzátéve, hogy két opcióról folynak a megbeszélések.

Az első szerint a Laudamotion klasszikus wet-lease alapon bocsátana a Eurowings részére repülőgépeket, a másik szerint pedig üléskontingenseket vásárolna a német holding diszkontja a cég járatain.

Ez utóbbit a versenyhatóságok vélhetően kedvezőbbnek ítélnék.

A szóvivő közölte, hogy már tizenkét Airbus-gép lízingjének átadása megtörtént a Laudamotion számára. Ismert, ezeket a Lufthansa még tavaly megszerezte, amikor úgy volt, hogy átveszi a csődbe jutott osztrák céget. Az ügylettől végül versenyhatósági aggályok miatt állt el, de addigra már a birtokába kerültek az Airbusok.

A Lufthansát egyébként vélhetően nagyon érzékenyen érinti a Ryanair megjelenése a Laudamotion-ben, különösen a jelentős értéket képviselő düsseldorfi, bécsi és zürichi résidők miatt. Ezekkel és a további reptéri lehetőségeivel a most már ír-osztrák cég a konszern német, osztrák és svájci légitársaságainak piacát felforgathatja.

Az eddig fapadosok által kevéssé uralt országokban valószínűleg hatalmas árverseny indul majd, főleg, ha a Ryanair segítségével megkezdi a terjeszkedést a Laudamotion a következő években. Emellett a nyaralójáratok terén is jelentős szeletet hasítana ki magának, hiszen már a mostani nyári menetrendet is erre fókuszálva állították össze, ez pedig szintén fájhat a Lufthansa-csoportnak.