Az elmúlt évek súlyos balesetei után az USA Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottsága a sétarepülések szabályozásának szigorítását javasolja.

A 2019. október 3-án szerencsétlenül járt B-17-es balesetének helyszíne (Forrás: NTSB)

Ahogy Európában a svájci Ju-52-es balesete után az oldtimer repülés előírásain módosítottak, úgy most az Egyesült Államokban is felülvizsgálják a sétarepülést kínáló cégek működésének alapjait.

Míg a nagygépes kereskedelmi repülésre szigorú üzemeltetési, képzési, karbantartási és repülésbiztonsági előírások vonatkoznak, addig a különféle sétarepüléseket végző vállalatok az általános célú repülésekre vonatkozó Part 91 értelmében jóval lazább szabályok szerint működhetnek.

Így például hiányzik a szisztematikus pilótaképzés, és a repülőgépek karbantartására sem vonatkoznak megfelelő követelmények, ráadásul az FAA sem felügyeli elégségesen a szektort.

A kivizsgálók példaként hozták az utóbbi évtizedek legtöbb halálos áldozatát (15 utas és a pilóta) követelő balesetét 2016 nyaráról, amelyhez a hőlégballont vezető pilóta egymást követő rossz döntései vezettek. A 2018 márciusában New Yorkban hajtóműhiba miatt lezuhant helikopter esetében pedig az üzemeltető légi fényképzésként kínált sétarepüléseket a város fölött, kihasználva azt a kiskaput, hogy így jóval lazább szabályoknak kellett csak megfelelnie.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A biztonsági irányítási rendszer alkalmazása szintén önkéntes a Part 91 szerint üzemelő vállalkozásoknak, ráadásul ezek felügyeletét az FAA nem is látja el megfelelően. Ez is hozzájárult egy Boeing B-17 Flying Fortress oldtimer repülőgép 2019-es katasztrófájához, amelyben a fedélzeten tartózkodó áldozatok mellett a földi személyzet tagjai közül is többen megsérültek.

A bizottság ezért hat ajánlást fogalmazott meg a Szövetségi Légügyi Hivatal felé a Part 91 szerinti üzemelés repülésbiztonsági szabványaival és a biztonsági irányítási rendszerek kiterjesztésével kapcsolatban.