Az európai repülőgépgyártó átadta hétfőn Toulouse-ban az Airbus A330-900neo első példányát. Az új generációs hajtóművekkel felszerelt, közepes méretű, szélestörzsű típust az előzetes terveknek megfelelően a TAP Air Portugal légitársaság állítja elsőként kereskedelmi forgalomba.
Összesen huszonegy A330-900neót rendelt az Airbustól, illetve bérel lízingcégektől a típus indító légitársasága, a TAP Air Portugal.
A portugál légitársaság a régebbi Airbus A330-200 és Airbus A330-300, valamint a négyhajtóműves Airbus A340-300 típusú repülőgépeit cseréli az új generációs hajtóművekkel felszerelt európai szélestörzsűre.
A TAP Airbus A330-900neo repülőgépein összesen 298 utas repülhet majd, 34-en a business, 264-en a turista osztályú kabinrészben.
Az A330-900neo a gyártó által ajánlott háromosztályos elrendezésben 287 – az A330-300-asnál tízzel több – utas szállítására képes. A repülőgép sűrű székezéssel, standard vészkijárati elrendezéssel maximum 375 utast vihet, de a négy pár nagy méretű kijárattal készülő változatok fedélzetén akár 440-en is repülhetnek.
Az A330-900neo most átadott változatának hatótávolsága 12 130 km, amely 380 kilométerrel több az A330-300-asénál.
Az Airbus az új hajtóművek és hajtóművezérlő rendszer integrálása mellett számos egyéb módosítást hajtott végre a típuson. Az A330neo szárnyait áttervezték, és az A350-esekéhez hasonló, íves szárnyvégeket – sharkleteket – kapott, amelyekkel a szárnyfesztáv 64 méter lett, ez 3,7 méterrel nagyobb az elődjénél.
Az A330-900neo törzsének hossza 63,66 méter, függőleges vezérsíkjának legmagasabb pontja 16,79 méter, ezek a paraméterek megegyeznek az előd A330-300-as méreteivel. A repülőgép törzsének külső átmérője 5,64 méter, a fedélzet belső, maximális átmérője 5,26 méter.
A repülőgép kisebb üzemanyag fogyasztása és az alacsonyabb karbantartási költségek szignifikáns megtakarításokat eredményeznek az üzemeltetők számára. Az A330neo egy ülésre vetítve 25%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt elődjénél, mindemellett környezetkímélőbb, csendesebb és kényelmesebb is. Az A330neo az első kereskedelmi típus, amelyet megkapta Chapter 14 zajbizonyítványt.
Crawford Hamilton, az A330neo program vezetője az átadáson hangsúlyozta: az Airbus az A330neo és az A350 családdal képes lefedni a 257-366 utas szállítására képes repülőgépek szegmensét. A két különböző típust a pilóták azonos típusképzéssel vezethetik, a repülőgépek cserealkatrészei és karbantartása, az utaskabin között is magas szintű az azonosság.
Az A330neo 3%-kal, 4-5 tonnával többet nyom a versenytárs Boeing 787 Dreamlinernél, azonban 4 méterrel nagyobb a szárnyfesztávja, és az Airbus közlése szerint a típus fejlettebb aerodinamikai kialakítással és kedvezőbb üzemanyag-fogyasztással rendelkezik az amerikai gyártmányhoz képest. Az A330neo forgalomba állítását a régebbi A330-asok lecserélésének ciklusához időzítette az Airbus, így a gyártó magabiztos az értékesítési számok felfutásával kapcsolatban.
Airspace by Airbus – az európai gyártó új generációs kabinja
Az A330neo típus az üzemeltetők számára ígért hatékonyságjavulás és üzemanyag megtakarítás mellett az utasok számára is tartogat újdonságokat, ugyanis ezen a típuson mutatkozik be először az Airbus új filozófia szerint megtervezett kabinberendezése, amely a vadonatúj A350 XWB típustól örökölt számos újdonságot és fejlesztést.
Az Airspace by Airbus kabinberendezés kényelmesebb, ergonomikusabb környezetet, nagyobb teret és jobb térérzetet kínál az utasok számára. A repülőgépen a legmodernebb fedélzeti szórakoztatórendszer és vezeték nélküli internetszolgáltatás működik.
A kabin az új generációs repülőgépeknél megszokott változtatható intenzitású és színű LED-es megvilágítást kap, amely pihentetőbb utazást biztosít.
Az Airspace by Airbus emellett nagyobb fej feletti tárolókat biztosít, nagyobb lesz a mosdók területe, a mellékhelyiségek az új technológiai megoldásoknak köszönhetően higiénikusabbak, az ülések és folyosók szélesebbek a korábbinál.
Az utasülések lábterében nem lesznek akadályok, a fedélzeti szórakoztatórendszer műszaki dobozai a digitális technológiának köszönhetően már nem foglalnak helyet az utastérben.
A kabin letisztult, egyszerű elemekből építkező dizájnnal készül, az üzemeltető légitársaság igényeihez és arculatához alakítható utasfogadó területtel szabható egyénire.
Nem utolsó sorban pedig az új generációs hajtóműveknek köszönhetően az A330neo repülőgépek fedélzetén sokkal kisebb a zaj, mely szintén növeli az utasok komfortérzetét.
Egy évvel hátráltatta a típus forgalomba állítását az új generációs hajtóművek késése
Az Airbus a 2014 nyarán megrendezett Farnborough Air Ahow-n jelentette be a népszerű A330-as típusának megújítását. A repülőgépgyártó a programot eredetileg 42 hónaposra tervezte, de csak mintegy 50 hónappal később, az idén szeptember 26-án kapta meg a típus a kereskedelmi forgalomba állításhoz szükséges engedélyt az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől (EASA).
Amint korábban megírtuk, az A330-900neo novemberben szerezte meg a tengerek és óceánok feletti ideális útvonaltervezéshez szükséges 180 perces ETOPS-engedélyt, de csak az 500 ciklusnál kevesebbet „futott” hajtóművekre. Az EASA közlése szerint a korlátozást várhatóan később – vélhetően további vizsgálatok eredményének, valamint üzemeltetési tapasztalatok birtokában – feloldhatják. A gyártó nem titkolt célja, hogy az A330neo típus számára a 180 perces ETOPS-nál jóval magasabb, akár több mint 300 perces engedélyt szerezzen.
A típus első amerikai üzemeltetőjének, a Delta Air Linesnek történő átadásához szükséges FAA engedély kiadását idén év végéig várja az Airbus.
Az első kereskedelmi forgalomba álló példány átadását eredetileg 2017 végén tervezte a gyártó. A programot a típushoz egyedüliként választható Rolls-Royce Trent 7000 hajtómű fejlesztésében és gyártásában bekövetkezett késések hátráltatták, melynek következtében a típus szűzrepülését is csak 2017 októberében hajtotta végre az F-WTTN lajstromjelű tesztpéldány.
Az Airbus több mint 1400 óra repülést hajtott végre az A330-900neo háromgépes tesztflottájával, a kereskedelmi forgalomba állításhoz szükséges engedélyt a szűzrepülést követően 342 nappal kapta meg a típus.
A Rolls-Roycenál felmerült problémák miatt az európai gyártó harminc Trent 7000 helyett csak tízet kapott, így idén csak öt A330-900neót tud átadni az eredetileg tervezett tizenöt helyett.
Az EASA által kiadott légialkalmassági tanúsítvány szerint az A330-900neo öt különböző, 230 és 242 tonna közötti maximális felszálló tömegű (MTOW) változatban készül, azonban érkezik majd egy 251 tonnás, nagyobb hatótávolságú verzió is.
A Rolls-Royce Trent 7000 a Boeing 787 Dreamlinereken alkalmazott Trent 1000-es hajtóművek továbbfejlesztett változata. A 324 kN teljesítmény leadására képes hajtóművek első lapátsorának átmérője 2,84 méter, az erőforrás tömege 6 445 kg, mintegy 400 kilogrammal nehezebb, mint a Dreamlinereken alkalmazott Trent 1000.
Az Airbus az A330neo két változatából együttvéve október végéig 242 példányra szerzett megrendelést. Az A330neo megrendelések döntő része a hosszabb 900neo változatra szól, a rövidebb törzsű, de nagyobb hatótávolságú 800neóból mindössze a Kuwait Airways rendelkezik megrendeléssel nyolc példányra. A légitársaság október közepén jelentette be megrendelését a szűzrepülését 2018. november 6-án végrehajtó rövidebb törzsű változatra.