Az MCAS elnevezésű átesésvédelmi rendszer teljes kiiktatását javasolja a 737 MAX típusváltozatnál a Transport Canada szakértője egy, a hatóságok között folytatott levelezés szerint.

Jim Marko, a kanadai légügyi hatóság repülőgépek tanúsításával foglalkozó területének vezetője egy szakértői szintű levelezésben tett javaslatot arra, hogy az indonéz és etióp katasztrófákban szerepet játszó, a repülési karakterisztikát javító, lényegében átesésvédelemként működő szoftveres rendszert (Maneuvering Characteristics Augmentation System – MCAS) teljesen hagyják el a Boeing 737 MAX típusváltozatról.

Forrás: Boeing

A Transport Canada szakértője az amerikai (FAA), európai (EASA) és brazil (ANAC) légügyi hatóságoknak juttatta el javaslatát, amelyről a New York Times számolt be, az Air Current pedig közzétette a teljes levelet.

A javaslat szerint a hatóságoknak könnyebb lenne a 737 MAX repülési tilalmának feloldása, ha nem lenne benne az MCAS rendszer.

A szoftver nélkül ugyan felmerülnének problémák (hiszen a Boeing nem véletlenül dolgozta ki a rendszert), ugyanakkor a szakértő úgy véli, ezekre könnyebb lenne más, elfogadható megoldást találni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A szakértő szerint csak úgy lehet bizonyosan megakadályozni a szoftver kiszámíthatatlan viselkedését és a rendszerrel kapcsolatos szerteágazó problémákat, ha teljesen kiiktatnák az MCAS-t.

Mindezt azzal indokolja, hogy a gyártó által módosított rendszer körül még mindig rengeteg, nagy horderejű nyitott kérdés van, újabb és újabb problémák kerülnek a felszínre, és úgy érzi, hogy a végső döntést a típus engedélyezéséről nem technikai alapon fogják meghozni. Ezt a helyzetet nem lehet tétlenül nézni véleménye szerint, hozzátéve: a hatóságok bizalmát nehéz visszaállítani azon a téren, hogy a szoftverrel kapcsolatos minden kockázatot felfedeztek és kezeltek.

Bár az FAA szakértője, aki a címzettek között szerepelt, osztotta kanadai kollégája aggodalmait, hivatalos közlésében a Transport Canada és az FAA is azt közölte, hogy a nyilvánosságra került email egy folyamatban lévő, szakértői szintű egyeztetés, és nem egyenértékű a hatóságok hivatalos álláspontjával.

A Boeing 737 MAX típusváltozat 2019 márciusának közepe óta nem repülhet, a Boeing reményei szerint az illetékes hatóságok az idei év végén, vagy a jövő év elején engedélyezhetik a gyártó által kidolgozott szoftveres módosításokkal a típus repülési tilalmának feloldását. A legnagyobb amerikai üzemeltetők márciusig nem számítanak a típusra.