Mielőtt újból rendel az A380-asokból, az Emirates-vezér Tim Clark szeretne biztosítékokat az Airbustól, hogy a típus programja fennmarad, és nem csökken a használt példányok értéke. Arról is beszélt, hogy lekerült a napirendről a kisebb szélestörzsű gépek – Boeing 787-esek vagy Airbus A350-esek – rendelése. Eközben a légitársaság néhány hónapon belül vissza kívánja állítani az Egyesült Államok felé a régebbi kapacitásait, miután emelkedésnek indult a laptop-tilalom miatt lecsökkent forgalom.

Fél az Emirates, hogy elértéktelenednek a régebbi A380-asok, ha beszüntetik a gyártását (Fotó: Kovács Gábor – AIRportal.hu)

Egy londoni légiipari rendezvényen Tim Clark, az Emirates elnöke elmondta: bár az Airbus szeretné, ha a dubaji légitársaság ismét rendelne új A380-asokat, biztosítékokat vár arra, hogy a típus programját nem törli a gyártó – írja a Bloomberg.

A szakember attól fél, hogy ha nem készül több A380-as, csökkenni fog a használt példányok értéke, és ezt szeretné elkerülni a számos gépet birtokló Emirates. Emellett természetesen az esetleges megrendelésnél az ár is sokat számít – tette hozzá.

Jelenleg nem állunk készen egy megrendelésre, erős kötelezettségvállalást várunk, hogy az Airbus mindent megtesz az A380-as program életben tartása érdekében – jelentette ki Tim Clark.

Mivel jó ideje nem érkezett új megrendelés az óriásgépre, a gyártó az idén már csak tizenöt darabot szerel össze belőle, a korábbi huszonnyolc helyett. A ráta további csökkentésével 2019-ben pedig már csak nyolc A380-as készül majd. Bár az Airbus cáfolja azokat a híreket, hogy valószínűleg megszüntetik a gyártást, időről időre felmerül, hogy ez fog történni a közeljövőben. Most a portál szerint a gyártás visszafogása azt is jelenti, hogy nem lesz profit az egyes példányok elkészítését, sőt, az egész program megtérüléséről lemondhatott az Airbus.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az idei párizsi légiszalon alkalmából jelentette be az európai gyártó, hogy A380plus néven fejleszti az óriásgépet, wingletekkel, aerodinamikai és a hajtóműveket is érintő javításokkal, valamint 80 utassal nagyobb befogadóképességgel kínálja a felfrissített típust. Tim Clark azonban most azt mondta, nincs szükségük a nagyobb férőhelyre. Ismert, az Emirates egy újrahajtóművezett „A380neo” kifejlesztését szorgalmazta, de azért gondolkodik akár több mint húsz új példány rendelésén is.

Akkor rendelne újabb Superjumbókat a dubaji cég, ha biztosított a program jövője (Fotó: Emirates)

A legkorábbi huszonöt A380-asát a jelenlegi megrendelésében szereplő utolsó huszonöt új példánnyal tervezi leváltani a dubaji légitársaság, azonban néhány régi gépet megtartanak kapacitástartaléknak – mondta az Emirates-elnök.

A dubaji légitársaság eközben azt is tervezi, hogy a laptop-tilalom miatt az Egyesült Államok felé lecsökkentett járatait a következő néhány hónapban újra megnöveli, a régi szintre.

Végső soron jobban alakult a helyzet, mint vártuk – mutatott rá Clark –, az emberek megszokták az új biztonsági eljárásokat. Szavai szerint vissza szeretnék állítani a napi kétszeri járatokat Bostonba, Los Angeles-be és Seattle-be, valamint a napi járatot Fort Lauderdale-be.

Az elnök szólt arról is, hogy a várakozásokkal ellentétben Donald Trump amerikai elnök nem lép fel az öböl-menti arab cégekkel szemben, amelyeket több nyugati légitársaság is illegális állami támogatások kihasználásával vádol. Clark szerint az Egyesült Államok kormánya nem intézkedik ez ügyben, amely vádat egyébként is elutasítják, mert a Fehér Háznak fontosabb dolgai vannak jelenleg.

Az aviationweek.com portálnak nyilatkozva a londoni konferencián Clark beszélt a hírekben régóta szereplő, kisebb szélestörzsű típusokat érintő esetleges megrendelésükről is.

Az Emirates-nél „lekerült a napirendről” a Boeing 787-esek vagy Airbus A350-esek üzembe állítása.

Clark szerint egyrészt az alacsony olajárak miatt lecsökkent a prémium kiszolgálás iránti érdeklődés, másrészt pedig a szintén a dubaji emírség tulajdonában álló Flydubai diszkont légitársasággal szorosabban együttműködnek. Így pedig mostanra már hetente 17 ezer utas száll át a két cég között, a korábbi ötszázzal szemben. A portál vélekedése szerint ezzel megszűnhet a kényszer, hogy kisebb forgalmú útvonalakat a saját gépeivel szolgáljon ki az Emirates – amely az alapja lett volna a kisebb szélestörzsűek beszerzésének. Emellett a meglévő A380-as és Boeing 777-es megrendelésük is folyamatos bővülést jelent.