Bár a Bombardier Global 7500-as üzleti repülőgéptípusa már rendelkezik a hatósági engedélyekkel, és néhány példány már forgalomba is állt, a gyártó csak most leplezte le a kabin egyik nagy újítását, az algoritmus vezérelte dinamikus világítást.
A rekordokat sorra döntő Global 7500 a Bombardier legújabb generációs nagy hatótávolságú üzleti repülőgépe, amely már bizonyította, hogy egyhuzamban akár 16 órát is képes a levegőben tölteni, 15.000 kilométeres távolságot leküzdve közbenső leszállás nélkül.
A hosszútávú repülésekkel együtt járó időzónák közötti váltás miatt az üzleti gépek utasait ugyanúgy érintik a „jetlag” hatásai, mint a kereskedelmi járatok utasait.
Ezen próbál segíteni a kanadai gyártó a típus egy most nyilvánosságra hozott funkciójával, amely szériafelszerelésként kerül minden példányba:
az algoritmus vezérelte dinamikus kabinvilágítással.
A “Soleil Lighting System” lényege, hogy a rendszer a kabinvilágítás színeit és intenzitását az útvonalnak és az indulási, valamint az érkezési időzónáknak megfelelően állítja a repülőút alatt, így serkenti az utasokat ébrenlétre vagy elalvásra – írja a Flightglobal.
Például egy Los Angeles és London közötti, helyi idő szerint délután kezdődő úton a repülés nagy részében lágyabb és homályosabb, alvásra serkentő világítást állít be a rendszer, így segítve az utasok pihenését.
Ezt követően a gép leszállásához közeledve mintegy napfelkeltét, majd nappalt szimulálva változtatja a világítást az algoritmus, hogy felébressze az utasokat, és elősegítse a szervezetük bioritmusának a brit időzónához való igazodását.
A Soleil Lighting minden konkurensénél hatékonyabban fejtheti ki hatását, mivel az előző generációs üzleti gépekhez képest kétszer több világítótest van a kabinban.
Emellett a lehető legélethűbben utánozza a természetes fényeket, köszönhetően a LED fényforrások extraszéles színspektrumának, amin bármilyen árnyalat és tónus létrehozható.
Ezzel az alvás-ébrenlét periódusainak bizonyos fokú kontrollálása mellett előre, okostelefonról vagy az irányítópultról bevitt időpontban akár étkezésre is stimulálhatják az utasok saját testüket – állítja a gyártó.
„Megpróbáljuk hasznosítani a tudományt, hogy valami olyat alkossunk, amely segít ügyfeleinknek, hogy kipihenten érkezzenek meg” – mondta el Tim Fagan, a Bombardier üzleti repülőgépekért felelős ipari formatervezője.
A rendszer első nyilvános bemutatójára a májusban Genfben megrendezésre kerülő EBACE 2019 üzleti repülőgépes szakkiállításon kerül sor.
Hasonló, a fények színe és a pihenés közötti kapcsolaton alapuló módszerekkel az ultrahosszú járatokon is kísérleteznek a légitársaságok: a Singapore Airlines 19 órás Szingapúr – New York járatán például végig sárgás, meleg tónusú fények segítik a pihenést a speciális ételek és a mozgásprogramok mellett.