Előkészítés alatt van az Airbus legújabb, ultrahosszú távú járatokat teljesíteni képes típusa, az A350-1000ULR, amellyel a Boeing 777X orra alá akar borsot törni az európai gyártó.
Az Aviation Analyst információi szerint a vállalat már megkezdte az egyeztetéseket azokkal a légitársaságokkal, akik akár új megrendelés, akár az A350-esre korábban leadott rendelés átkonvertálásának formájában érdeklődést mutattak a típus iránt.
A változat hivatalos bejelentése a potenciális vevőkkel zajló tárgyalások lezárultával várható.
A már létező A350-900ULR-hez képest az -1000-esnek nagyobb felszállósúlya, hatótávja lesz, és ami a légitársaságok számára kiemelten fontos: így több utast is tudnak szállítani. A -900ULR mintegy 18 ezer kilométeres hatótávval rendelkezik, de csak 170-250 utas szállítására alkalmas így. Az Airbus az új -1000-es verzióval némiképp a Boeing 777X-nek is szeretne ellenfelet állítani, ráadásul nem sokkal annak bemutatása után, hogy az amerikai cég ne tudja leuralni a piacot.
Azt a piacot, amely elsősorban Alan Joyce, a Qantas vezetőjének felhívására bővült ki: ő volt az, aki a Project Sunrise bejelentésével újabb ultrahosszú interkontinentális járatokat szeretne indítani. Az ausztrál légitársaság jelenleg Perth és London között teljesít járatot, a Boeing 787-9-esei mintegy 17 óra alatt teszik meg az utat, de Alan Joyce Ausztrália keleti részéből, Sydney-ből is szeretne közvetlen járatokat Európába és az USA keleti partjára.
Ehhez viszont ma még nem létező gépekre lenne szüksége, Joyce ugyanis olyan repülőgépet akar vásárolni, amely úgy képes ultrahosszú utakat megtenni, hogy ülőhely-kapacitása nem jelentősen kisebb.
Az Airbus és a Boeing is felvette az elé dobott kesztyűt, az amerikaiak a 777X-szel, az Airbus az A350-es egyik változatával pályázik. A Qantas még ebben az évben eredményt hirdet, bár annyit korábban elárult, hogy az A350-900ULR az alacsony utaskapacitás miatt nem rúghat labdába, az európai gyártónak valami mást kell ajánlania.
Az A350-1000ULR az Airbus várakozásai szerint nem csak az ultrahosszú utakon lehet majd hatékony, hanem a most A380-asokkal kiszolgált, nagy utasforgalmú útvonalakon is meglehet a gazdasági realitása.
Akbar Al-Baker, a Qatar Airways vezetője korábban a lapnak azt mondta, úgy tudja, az Airbus 2020-ban megnöveli az 1000-es maximális felszállótömegét, így ugyanazokat az útvonalakat lesz képes lerepülni, mint a Boeing 777X, de annál némileg kevesebb utast vehet majd a fedélzetére.
Mindeközben az -1000-es verzió eddigi használói (British Airways, Cathay Pacific, Qatar Airways, Virgin Atlantic) rendkívül magas arányú rendelkezésre állásról számoltak be és pozitívumként említették, hogy a típusnak nincs gyerekbetegsége, amely egyébként minden új típusra jellemző.