Egyes vélekedések szerint az A380-as gyártásának befejezésével újból elgondolkodhat az Airbus a még hosszabb A350-esen. A megnyújtott típusváltozat a fejlesztés alatt álló legújabb Rolls-Royce hajtóművekkel 2025 körül állhatna szolgálatba, és gazdaságosságban megverné a versenytárs Boeing 777-9-est.
Elhárult két fontos akadály a hivatalosan is létező elképzelés, a még hosszabb törzsű A350-es megvalósítása elől a neves Leeham News szakportál elemzése szerint, amelyet az Aerotelegraph tolmácsolt. Mint megírtuk, az Airbus az elmúlt években jegelte az A350-2000-nek is nevezett, az -1000-eshez képest 3,7 méterrel megnövelt, 78,5 méteres törzshosszúságú változatot.
Mostanra viszont, hogy kiderült, 2021-ben bezárják az A380-as gyártósort, és már javában üzemel az A350-es két variánsa, továbbá a Rolls-Royce már teszteli a még újabb generációs UltraFan hajtóművet, megnyílhat az út a tovább nyújtott A350-eshez.
Az már nyilvánossá vált, hogy az A350-es neósítását, azaz újabb, még korszerűbb erőforrásokkal való felszerelését elképzelhetőnek tartja az Airbus – bár az álláshirdetések programindításnak természetesen nem tekinthetők -, a 2020-as évek közepére elképzelt új változat erőforrásának pletykák szerint a Rolls-Royce UltraFant szemelték ki.
A géptípus megnyújtásához a jelenleginél erősebb hajtóművekre volna szükség, az -1000-es változat 97 ezer font tolóerejű Rolls-Royce Trent XWB-97 erőforrásának teljesítménye már nem srófolható felfelé. Az Airbus vezetése is arról beszélt az elmúlt időszakban, hogy az esetleges törzshosszabbításhoz meg kell várni az újabb hajtóműtípusokat.
A találgatás most azért indult meg, mert az A380-as program lezárásával már nem áll fenn a veszély, hogy a kétszintes óriás piacát kannibalizálná a még nagyobb A350-es. Emellett még munkát adott az A350-es két változatának bevezetése, a gyártás felfuttatása is. Most viszont, úgymond, épp „nincs más dolga” az Airbusnak.
A Leeham vizsgálata szerint a nagyméretű, 400-450 utas szállítására képes óriásgépek piaca változatlanul igen szűknek és bizonytalannak tűnik – ezt bizonyítja az A380-as sikertelensége mellett a szűkös megrendelésállomány a korszerűsített Boeing 777X-re -, de az A350-es megnyújtása, illetve újrahajtóművezése már más megvilágításba helyezné az ügyet.
A négyhajtóművesekhez, valamint a Boeing 777-9-eshez képest az újrahajtóművezett A350neo sokkal takarékosabb lenne az elemzés szerint.
A 777-es továbbfejlesztésénél ugyanis az amerikai gyártó megmaradt az alumíniumtörzsnél, és új, felhajtható végű kompozit szárnyakat, valamint hajtóműveket szerel rá.
És bár a Boeing az időt és megrendeléseket tekintve előnyben van, hiszen jövőre forgalomba áll a 777-9-es, továbbá az ő tarsolyában is ott a törzshosszabbítás, a 777-10-es lehetősége, az A350-es nagyobb arányban kompozit építésű, így korszerűbbnek tekinthető. A neo változata pedig a továbbfejlesztett erőforrással még inkább előnyben lenne a Boeing-gyártmányhoz képest, viszont igaz, hogy csak 2025-től lenne elérhető.