Azonnali hatállyal elrendelte a Boeing 737NG repülőgépek egy részén üzemelő CFM56-7B típusú hajtóművek ventilátorlapátjainak vizsgálatát az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal. Az FAA által kiadott sürgősségi légialkalmassági direktíva (EAD) szerint az üzemeltetőknek 20 napon belül kell átvizsgálni az érintett hajtóműveket.
A direktíva szerint azokat a CFM56-7B típusú hajtóműveket kell átvizsgálni 20 napon belül, amelyek harmincezer ciklusnál többet teljesítettek.
Az érintett, magas számú ciklust teljesített hajtóműveket a CFM International hajtóműgyártó által április 20-án kiadott utasítások szerint ultrahangos módszerrel kell elvégezni a hajtómű első lapátsorának mind a 24 darab ventilátorlapátja esetében.
A hajtóműgyártó kalkulációi szerint a direktívában meghatározott átvizsgálást az USA-ban üzemelő 352, világszerte pedig 681 darab hajtóművön kell elvégezni.
Az amerikai FAA-vel együtt az európai légügyi hatóság (EASA) is elrendelte az érintett hajtóművek ventilátorlapátjainak vizsgálatát. Míg az FAA egyelőre egy egyszeri átvizsgálást tett kötelezővé, az EASA rendszeres átvizsgálásokra utasítja az üzemeltetőket.
Az átvizsgálást azt követően rendelték el a hatóságok, hogy négy nappal ezelőtt, március 17-én súlyos hajtóműhiba miatt kényszerleszállást hajtott végre az amerikai Southwest légitársaság New York La Guardia – Dallas járatát teljesítő Boeing 737-700-as repülőgépe nem sokkal a felszállást követően Philadelphiában. A baleset következtében pedig a járat egy utasa életét vesztette.
Az NTSB elsődleges vizsgálatai szerint a bal oldali, egyes hajtómű első lapátsorának 13-as számú lapátja anyagfáradás miatt válhatott le a tengelyről, melynek következtében a hajtómű teljes beömlőnyílása és a hajtómű borítása leszakadt.
A hajtóműről leszakadó alkatrészek a gép törzsén és a bal szárnyon is több helyen sérülést okoztak, valamint az utaskabin egyik bal oldali ablakát betörték. Az érintett ablaknál ülő utast a hirtelen nyomásesés részben kiszippantotta a repülőgépből, és bár utastársai később visszahúzták, a nő belehalt a súlyos sérülésekbe.
Az elmúlt napokban az FAA még azt közölte, hogy körülbelül két hét múlva adnak ki direktívát a Southwest-balesetben érintett hajtóművekkel kapcsolatban.
Az amerikai hatóságot a világszerte nagy médiavisszhangot kiváltó eset kapcsán sokan bírálták a késlekedés miatt, illetve azért is, hogy a 2016 augusztusában történt hasonló eseményt követően nem rendeltek el olyan átvizsgálásokat, amellyel a mostani halálos áldozatot is követelő baleset megelőzhető lett volna.
Ugyanakkor az NTSB balesetvizsgáló testület arra figyelmeztet, hogy a vizsgálatok jelen szakaszában még túl korai lenne kimondani, hogy a 2016-os eset közvetlenül kapcsolatba hozható a mostani balesettel.
Érdekesség viszont, hogy akkoriban az FAA direktívatervezetet közölt, amelyet a hajtóműgyártóval és a légitársaságokkal egyeztetett – írja a flightglobal.com portál. A 2017-es tárgyalásokon a 15 ezer óránál kevesebb ciklust működött hajtóműveket érintő kötelező vizsgálatokról volt szó.
Míg az FAA a 2017-ben folytatott egyeztetések során 18 hónapon belül javasolta ezen CFM-56-7B-k ellenőrzését, maga a CFM 12 hónapot javasolt, viszont a Southwest szerint elég lett volna a 18 hónap, az American Airlines pedig 20 hónapot kért.
Ezzel szemben az is különös az ügyben, hogy a most április 17-i balesetben érintett hajtómű a legutóbbi karbantartása óta alig 10 ezer órát repült csak a Southwest közlése szerint, tehát jóval a 15 ezer órás határérték alatt.
További vizsgálatokat igényel az is, hogy bár a lapátsort összetartó külső gyűrű (containment ring) a helyén maradt, ez mégsem akadályozta meg azt, hogy az eltört lapát kirobbanjon a helyéről és károkat okozzon.