Az etióp hatóság a Boeing 737 MAX típus irányítási rendszerének felülvizsgálatát kérte a Boeingtől, miután közzétette az ET 302-es járat március 10-i katasztrófájáról készült előzetes baleseti jelentést. A dokumentum szerint a pilóták követték a gyártó és az FAA utasításait, többször megpróbálták visszanyerni az irányítást a gép felett.

Dagmawit Moges etióp közlekedési miniszter a vizsgálattal kapcsolatban tartott sajtótájékoztatón azt mondta, a repülési adatrögzítő és a pilótafülke hangrögzítőjének adataira támaszkodva állították össze az előzetes jelentést.

Eszerint a pilóták követték a Boeing és a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) által kiadott legfrissebb eljárásrendet, a repülőgép ennek ellenére lezuhant.

Az Ethiopian Airlines vezérigazgatója a katasztrófa helyszínén. (Forrás: Ethiopian Airlines)

A megállapítások szerint az ET-AVJ lajstromjelű repülőgép megfelelő műszaki állapotban volt, légialkalmassági dokumentációi hiánytalanok voltak, és a pilóták papírja és képzettsége is rendben volt.

A felszállás első része teljesen normális volt – közölte a miniszter. A repülőgép ezt követően több alkalommal, nem szándékolt módon orral lefelé irányuló állásszögbe került a mindössze 6 perces repülés során, az előzetes jelentés megállapításai szerint.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A miniszter azt is elmondta, hogy a pilóták egymás után többször is végrehajtották az összes, gyártó által kiadott eljárást, azonban nem tudták visszanyerni a gép irányítását.

A vezető balesetvizsgáló a sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva elmondta, egyelőre nem áll rendelkezésükre olyan adat, amely arra utalna, hogy a gép állásszög-jeladója külső behatás következtében megsérült volna.

Az Ethiopian Airlines a jelentés nyilvánosságra hozatala után közölte: a dokumentumok megerősítik azt, amit korábban is közölt a légitársaság, hogy a pilóták követték az eljárásrendet egy rendkívül nehéz vészhelyzetben.

A miniszter jelezte: a baleset kivizsgálásában 18-an, köztük a Boeing, az FAA és az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) is részt vesz, végleges jelentés egy éven belül várható.

Az etióp hatóságok az előzetes jelentésben azt javasolták a Boeingnek, hogy a gyártó vizsgálja felül a Boeing 737 MAX típus irányítási rendszerének működését.

A légügyi hatóságok felé pedig azt a javaslatot tették, hogy
csak akkor oldják fel a típus március 13-a óta tartó repülési tilalmát, ha a hatóságok megbizonyosodtak arról, hogy a két katasztrófát is elszenvedett típussal kapcsolatos problémákat sikerült megoldani.

Mint arról korábban a Reuters jelentései alapján beszámoltunk, a The Wall Street Journal hivatalosan meg nem erősített értesülései szerint a pilóták kikapcsolták a vízszintes vezérsík állásszögét mozgató elektromos trimmet, ezzel hatástalanítva a MCAS átesést megelőző rendszert, de ezt később a pilóták visszakapcsolták, ezzel viszont az MCAS rendszer is újra működésbe lépett.

Ha ez történt, akkor az etióp személyzet eltért a Boeing és az FAA azon utasításától, amelyet a Lion Air-katasztrófa után adtak ki, mert abban az áll, hogy az ilyen esetben a vízszintes vezérsík állásszögét mozgató elektromos motor kiiktatására szolgáló leoldó kapcsolókat a repülés végéig nem szabad ismét bekapcsolni.

Azzal kapcsolatban a csütörtöki sajtótájékoztatón nem hangzott el újabb információ, hogy az elektromos trimm kiiktatása után a pilótáknak miért nem sikerült visszanyernie az irányítást a repülőgép felett, és a Boeing és az FAA által kiadott utasítás ellenére miért volt szükség az eljárás többszöri megismétlésére.