A Boeing hétfőn közölte, hogy leállította a 777X típus berepülési programját, miután sérülést fedeztek fel a Hawaii-on tesztrepüléseket végrehajtó példány egyik hajtóművét és sárkányszerkezetét összekötő elemen.

Az érintett alkatrész az úgynezevett „thrust link”, amely a GE9X hajtóművek által kifejtett akár 489,3 kilonewton maximális vonóerő sárkányszerkezetre történő átviteléért felelős, a szárnyakon lévő pilonokon keresztül.

A speciálisan az új generációs 777X típushoz gyártott, nagy teherbírású, titánból készült szerkezeti elemet a Boeing tervezte, nem része az egyenként 11 tonna tömegű, több mint három méter átmérőjű első ventilátorfokozattal rendelkező hajtóműnek. A redundancia érdekében minden hajtóműhöz két ilyen alkatrész tartozik.

Az Air Current portál hétfői beszámolója szerint a problémát a legutóbbi, pénteki tesztrepülést követő rutinellenőrzés során fedezték fel a karbantartók a WH003 azonosítójú példányon.

Ezt követően a gyártó megvizsgálta ugyanezeket a szerkezeti elemeket a másik két aktív tesztgépen is, és azokon repedéseket fedeztek fel.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Boeing

A Boeing közlése szerint a sérült alkatrészeket kicserélik, azokat további vizsgálatoknak vetik alá, majd folytatják a berepülési programot.

A vizsgálatok célja, hogy kiderítsék, az érintett szerkezeti elem miért nem a tervezettnek megfelelően teljesített.

A problémáról a gyártó a hatóságot és a típus vevőit is tájékoztatta, ugyanakkor arról egyelőre nincs információ, hogy okozhat-e újabb csúszást a repülőgép tanúsítási folyamatában.

Forrás: Boeing

A Boeing még 2013-ban indította el a 777X programját, de egyebek mellett a GE9X új generációs hajtóműnél felmerült technikai kihívások is hátráltatták a fejlesztést. A prototípus 2020. január 25-én hajtotta végre szűzrepülését. Amint korábban megírtuk, a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) a múlt hónap közepén engedélyezte és kezdte meg a típus hatósági tesztrepüléseit.

A berepülési és tanúsítási program a 737 MAX katasztrófák következményeként, valamint a Boeing gyártási és minőségi gondjai kapcsán szigorodó hatósági követelmények miatt is jelentős csúszást szenvedett.

A gyártó egyelőre fenntartja a forgalomba állításra legutóbb megadott 2025 végi céldátumot, ami önmagában 5 éves késést jelent, de az indító légitársasággá előlépett Lufthansa és a legnagyobb vevő Emirates sem számít 2026 előtt az első megrendelt példányok átadására.

A Boeing 777-9-es a legnagyobb kéthajtóműves utasszállító típus, és kétosztályos elrendezésben 426 utas befogadására lesz képes. A gyártó 777-8 típusjellel egy kisebb befogadóképességű, de nagyobb hatótávolságú utasszállítót és annak alapjain 777-8F áruszállító változatot is tervez.