A tesztprogram jelenlegi fázisának lezárása után jegeli a Rolls-Royce az Ultrafan hajtóműtípusának programját addig, amíg egy repülőgépgyártó nem jelent be rá konkrét igényt valamely újabb generációs modelljéhez.

A brit vállalat vezérigazgatója, Warren East a Financial Times-nak nyilatkozva elmondta: a következő generációs hajtóműtípusuk, az Ultrafan demonstrátorának megépítése és tesztelése 2022-ben zárul, ez után leállítják a szélestörzsű gépekbe tervezett erőforrás fejlesztését, és felfüggesztik az iparági partner keresését is.

A Rolls-Royce egészen addig nem folytatja a programot, amíg egy repülőgépgyártóval nem állapodnak meg az erőforrás használatáról, így akár több évig is a fiókban maradhatnak a tervek és a prototípus.

Forrás: Rolls-Royce

“Nem kényszeríthetem a repülőgépgyártókat arra, hogy most fektessenek be új típus fejlesztésébe, amíg nincs rájuk igény, így viszont a hajtóművet sem lehet eladni” – fogalmazott East.

Eddig nagyjából 500 millió brit fontot költöttek a demonstrátorra, amely a Pratt & Whitney jelenleg például az A320neo-családon dolgozó hajtóművéhez hasonló, áttételes technológiát használ. Mint ismeretes, ez azt jelenti, hogy az egyes fokozatai (pl. az első ventilátor-lapátsor és az alacsony nyomású turbina fokozat) nem azonos, hanem a hatékonyabb üzemanyag-fogyasztás elérése érdekében eltérő sebességgel forognak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A gyártó az áttételeknek és a kompozit anyagból készült turbinalapátoknak köszönhetően 25 százalékos hatékonyságjavulást remél a ma ismert Trent hajtóművekhez képest.

Nem mellesleg ezzel a technológiával szeretnének visszatérni a keskenytörzsű gépekre szánt hajtóművek piacára is, amelyet közel 10 évvel ezelőtt hagytak ott, amikor kiszálltak a Pratt & Whitney-vel közösen vitt vállalkozásukból, az International Aero Engine-ből, amely az Airbus A320-as családhoz gyártott erőforrást.

Korábban a vezérigazgató azt is elmondta, hogy partnerként felmerült például a Pratt mellett a francia Safran is, amely a General Electric-kel közös cégükkel, a CFM-mel gyárt keskenytörzsű típusokhoz hajtóművet. Elemzők szerint ugyanakkor a Safrannak vajmi kevés érdeke fűződik egy ilyen együttműködéshez.

A program leállítása erősen kötődik a koronavírus-járványhoz, amely miatt a Rolls-Royce anyagi helyzete jelentősen romlott. Bár tavaly év végén sikerült 5 milliárd font friss tőkéhez jutni, de a pénzkiáramlás üteme fokozódott.

Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu

Warren East leszögezte, nincs meg a kapacitásuk a hajtómű gyártásához, és semmi értelme most ebbe fektetni. Az együttműködő partnerek körét pedig az alapján határozzák majd meg, hogy melyik gyártó melyik modelljére szerelnék fel az Ultrafant.

Korábban szó volt arról, hogy az Airbus ezzel “neósítaná” az A350-est 2025 környékén, a Rolls-Royce vezérigazgatója azonban most úgy látja, sem az európai gyártó, sem a Boeing nem gondolkodik új típus bevezetésén.