A szankciók miatt az Irkut hazai gyártású hajtóműre cseréli az egyik repülési teszteket végző MSz-21-300-as Pratt & Whitney erőforrásait.
Hiába kapta meg 2021 decemberében a hazai típustanúsítását az amerikai hajtóművekkel felszerelt Irkut MSz-21-300, az országra kirótt szankciók miatt egyelőre nem állhat forgalomba az orosz fejlesztésű, új generációs típus.
A nyugati repülőgépekre és alkatrészekre kivetett korlátozások után Oroszország a saját fejlesztések felgyorsítását tűzte ki célul. Ennek egyik eleme, hogy az Irkut MSz-21-es hazai hajtóművel szerelt változata minél hamarabb megszerezze a típustanúsítást.
Ennek érdekében a 73051 gyári számú repülőgépen a Pratt & Whitney PW1400G hajtóműveket az Aviadvigatel PD-14 erőforrások váltják a közeljövőben.
Az orosz részegység eddig is szerepelt alternatívaként a nyugati gyártásúval szemben, azonban az eredeti ütemezés szerint a típustanúsítást az amerikai modellel kezdték meg.
A Flightglobal értesülése alapján a hajtóműcsere miatt immár MSz-21-310 típusjelű gép tesztjei továbbra is a Moszkva melletti Gromov légibázison folynak, ahol a 73055-ös gyári számú – eredetileg is orosz hajtóművel szerelt – példány 2020 decembere óta már túl van a századik felszállásán.
A további tesztekhez a gyártó 5 hajtóművet rendelt, ami az orosz állami Rosztech holding közleménye szerint biztosítja a tesztprogram tervek szerinti folytatását.
A tanúsításhoz a két példány összesen 240 repülése szükséges, amelyek során elemzik a hidraulikus, elektromos és légkondicionáló rendszerek működését. Emellett vizsgálják a repülőgép teljesítményét az egy hajtóművel végrehajtott manővereknél, a felszállástól a leszállásig.
A PD-14 működési módjainak optimalizálását is szeretnék elvégezni, valamint megpróbálják tovább csökkenteni a szerkezeti tömeget, és a jobb üzemanyag-hatékonyságot elérni.