Két súlyos incidens után az Airbus csak egy védőborítást tervezett az A350-es pilótafülkéjébe, mostanra viszont elkészült a végleges megoldással. A folyadéknak ellenálló új középkonzolt minden üzemeltetőnek be kell szerelnie a már szolgálatban lévő gépekbe.

Mint arról korábban beszámoltunk, a Delta Air Lines és az Asiana Airlines egy-egy járatán hajtóműleállást okozott, hogy a pilóták repülés közben véletlenül italt löttyintettek a kettejük között lévő konzolba az A350-es repülőgépeken. A leállás nem azonnal, hanem később jelentkezett.

Az Iberia Airbus A350-esének középkonzolja. Fotó: AIRportal.hu

Az angol szakzsargonban central pedestal néven ismert középkonzolon található egyebek mellett a rádió, a transzponder kapcsolója, a hajtóművek teljesítményét szabályozó karok, a repülésirányító rendszer billentyűzete, illetve a fékszárnyak és a féklapok vezérlője is.

Mivel a hajtóműleállás súlyos esetnek minősül, az Airbus azonnal óvitézkedéseket tett, és a két incidens után pár hónappal, idén tavasszal elő is álltak egy olyan védőburkolattal, amelyet a le- és felszállás idején kívül mindig a konzolon kellett tartani.

Ez azonban csak ideiglenes volt, a problémát azzal oldották meg véglegesen a Flightglobal cikke szerint, hogy mostanra olyan új középkonzolt terveztek, amely már teljesen „kakaóbiztos”, így nincs szükség a védőburkolatra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) új javaslata előírná, hogy minden típusüzemeltető nyolc hónapon belül cserélje le a régi konzolt a folyadéknak ellenálló változatra.

Korábban egy gyártói eljárásrend és hatósági direktíva a pilótafülke egyes területeit folyadékmentes zónává nyilvánította, és meghatározta a tennivalókat arra az esetre, ha mégis folyadék kerülne a konzolba. Ezek azonban az új konzol beszerelésével hatályukat vesztenék.