A Qatar Airwaystől írásos bizonyítékot kért be a bíróság arról, hogy valóban a katari légügyi hatóság parancsolta földre az érintett példányokat, eközben az Airbus 2022 végétől változtatott a típus villámvédelmén, de tagadja, hogy ennek köze lenne a vitához.
Kétmilliárd dollárban mérhető az Airbus és a Qatar Airways között egyre eszkalálódó vita tétje, amelynek következő fordulója júniusban lesz a londoni felsőbíróságon. Az eljárást a komplexitása miatt két részre választotta a bíró, az első a felelősségi kérdésekkel, míg a második a kártérítési résszel foglalkozik majd.
A tavalyi döntés indoklásában a bíró kifejtette, hogy minden érintett fél, így a Qatar Airways, a katari hatóság, valamint az Airbus is hibázott, és peren kívüli egyezséget sürgetett. Ez azonban nem jött létre, sőt azóta a gyártó egyoldalúan törölte a légitársaság összes függőben lévő A350-es rendelését.
Mindeközben a legfrissebb hírek szerint a bíró felszólította a Qatar Airwayst, hogy mutasson be írásos bizonyítékot arról, hogy a festési hibákban érintett 22 darab A350-esét a katari légügyi hatóság parancsolta földre, mert az eddig benyújtott több ezer oldalnyi dokumentum között ezek nem szerepeltek.
Mint ismert, a légitársaság álláspontja az, hogy a repedező külső festékréteg nem csak esztétikai problémát jelent, hanem repülésbiztonsági és légialkalmassági problémát is okoz a festékrétegek alatti villámvédelmi rézfólia károsodása miatt, és mindez tervezési hibára vezethető vissza szerintük.
A Reuters beszámolója szerint a légitársaság arra hívta fel a figyelmet, hogy időközben az Airbus módosított az A350-esek villámcsapás elleni védelmén.
A tavalyi év végétől átadott A350-esek farokrészén a korábban alkalmazott expandált helyett perforált rézfóliát használ.
Az Airbus szerint ez nem függ össze ezzel az üggyel, mert első sorban a súlymegtakarítás érdekében és már korábban megkezdték az új megoldás kidolgozását.