Jövő nyáron folytatódik a tárgyalás a Qatar Airways és az Airbus közötti vitában, amely az A350-esek felületkezelési hibái miatt robbant ki, de a bíró mostani döntése szerint a légitársaságnak át kell vennie a legyártott példányokat, különben az Airbus másnak értékesítheti őket.

Több előkészítő tárgyalást követően május 26-án hozott döntést a londoni felsőbíróság bírója a Qatar Airways által az Airbus A350-esek felületkezelési hibái miatt indított eljárásban.

Eszerint az ügyben a lehető mihamarabb bírósági tárgyalást kell tartani, amelyre az első lehetséges időpontban, 2023 júniusában gyorsított bírósági eljárásban fog sor kerülni.

A Qatar Airways első Airbus A350-1000-es repülőgépe egy A350-900-as kíséretében. (Forrás: Qatar Airways)

Korábban a légitársaság úgy vélte, hogy már jövő tavasszal meg kellene kezdeni a tárgyalást, az Airbus szerint viszont ez 2024 januárja előtt nem volna reális, tekintve az ügy bonyolultságát és a tanúk vélhetően nagy számát.

A Qatar Airways üdvözölte a döntést, közlése szerint a céljuk az volt, hogy az ügyet gyorsított bírósági eljárásban tárgyalják, amelyben az Airbusnak nyilvánosságra kell hoznia az A350-eseket érintő felületi hibáinak valódi okát feltáró vizsgálat eredményeit.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Airbus számára viszont részleges győzelmet jelent a döntésben az, hogy addig is folytathatja a Qatar Airways által korábban megrendelt A350-esek gyártását, amelyeket a légitársaság nem hajlandó átvenni egy ideje.

Ha a katari cég ezek után is visszautasítja a példányok átvételét, a szerződésben meghatározott kötbérek megilletik az európai gyártót, amely az át nem vett gépeket más légitársaságoknak felkínálhatja.

A bíróság még áprilisban helyben hagyta, hogy az Airbus törölte a Qatar Airways 50 darab A321neo-ra szóló rendelését, a kapós gyártási slotokat pedig más vevőknek értékesítheti az európai gyártó.

Az Airbus korábbi közlése szerint a jó hírnevének megóvása érdekében állt bele a bírósági eljárásba, mert álláspontja szerint, amelyet az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség is oszt, a felületi hibák és kopások csak esztétikai problémák és nem jelentenek komoly veszélyt a repülésbiztonságra és légialkalmasságra, ahogy ezt a légitársaság értelmezi.

Az európai gyártó kifejezte, hogy továbbra is inkább közös megegyezéssel vetne véget a vitának, mert a pereskedés folytatása egyik félnek sem érdeke.