Típusvizsgálati engedélyt szerzett a kínai légügyi hatóságtól a C919, a helyi gyártó reményei szerint jövőre a légialkalmassági tanúsítványt is megkapják. Ez esetben 2021 végén már forgalomba is állhat Kínában az A320neo és a Boeing 737 MAX vetélytársának szánt új generációs típus.
A kínai állami repülőgépgyártó, a COMAC képviselőinek november 27-én ünnepélyesen átadták az új generációs keskenytörzsű utasszállító, a C919-es típusvizsgálati engedélyét – írta a Flightglobal. Ennek értelmében az ország légügyi hatósága a repülőgép terveit befejezettnek tekinti, és nagyobb változtatás már nem végezhető rajta a még folytatódó tesztprogram alatt.
Ezzel az Airbus A320neo és Boeing 737 MAX versenytársának hirdetett kínai utasszállító programja elérkezett a végső fázisához, amelynek sikeres lezárásaként kaphatja meg a típus a forgalomba állításhoz szükséges légialkalmassági tanúsítványt.
Az ide vezető út korántsem volt könnyű, a 2017-es első felszállás előtt és után is műszaki kihívások és hátráltató tényezők tömkelegével, köztük fontos részegységek és alapanyagok szállítását érintő korlátozásokkal kellett megküzdeniük a fejlesztőknek, ezek miatt jelentős késésben van a program.
A Kínán belül több helyszínen lévő 6 prototípus most még intenzívebb tesztrepülésekbe kezd a végső engedély gyorsabb kiadásának reményében.
Mivel változatos tájakon és éghajlati viszonyok között vannak ezek a példányok, könnyedén tesztelhetők a legtöbb időjárási és földrajzi körülménynél. Az ilyen tesztek kulcsfontosságúak: a nagy nyugati gyártók tesztprogramjainak is részét képezi például az extrém hidegben vagy magashegységben elvégzett próba.
A COMAC azt reméli, hogy ezzel a stratégiával már nem kell több csúszást elszenvednie C919-programnak, és egy éven belül megadhatja a hatóság a kereskedelmi forgalomba állításhoz szükséges jóváhagyást. Ez esetben már 2021-ben át tudnák adni az első példányokat Kína első, teljesen önállóan kifejlesztett, közepes méretű utasszállítójából.
Különböző kínai légitársaságok eddig összesen 305 példány megvételére kötelezték el magukat, és további 700-ra szándéknyilatkozatot kötöttek, ez a mennyiség egy időre le tudja kötni a gyártósort.
A COMAC várakozásai szerint a C919 meghozza a globális sikert a kínai repülőgépgyártásnak, versenybe szállva az amerikai, európai és orosz gyártók hasonló méretű típusaival. Ennek jegyében szárnya alatt ugyanannak a CFM LEAP-hajtóműcsaládnak az egyik változata dolgozik, amely a Boeing 737 MAX és az A320neo erőforrása is.
Amint korábban megírtuk, a kínai hatóságoknak egyelőre nem áll szándékában, hogy az amerikai, majd a januárra várható európai döntés után feloldja a Boeing 737 MAX repülési tilalmát az országban.