Együttműködésre lépett az Airbus, a londoni Gatwick reptér és az Easyjet a világ legnagyobb hidrogénszállítójával, céljuk a hidrogéninfrastruktúra kiépítése az Egyesült Királyság légikikötőiben.
A speciális kezelést igénylő üzemanyag biztonságos és a megfelelő mennyiségben történő eljuttatása a gyártóktól a repülőterekre, illetve a repülőgépek tartályaiba kulcsfontosságú az emissziómentes légiközlekedés eléréséhez – emlékeztet az Airbus közleménye. Az ehhez szükséges infrastruktúra kiépítésének és a teljes ökoszisztéma létrehozásának komplexitása a hidrogénmeghajtású hajtóművek és repülőgépek kifejlesztéséhez mérhető, többszereplős kihívást jelent.
Az európai repülőgépgyártó tájékoztatása szerint a Vinci Airports által üzemeltetett London-Gatwick repülőtér, az Easyjet diszkont légitársaság, az Airbus és a világ legnagyobb hidrogénszállítója, az Air Products partnersége fontos lépés annak érdekében, hogy az Egyesült Királyságban valóra váljon a hidrogénes repülés.
Az Airbus „Hydrogen Hubs at Airports” keretrendszerén belül tervezett projekt kiterjed a légikikötő ellátására folyékony hidrogénnel és az anyag ottani tárolására, valamint a hidrogénüzemű repülőgépek tankolására és földi kiszolgálására.
A projektben emellett feltérképezik a hidrogén London-Gatwicken történő felhasználásának egyéb, rövidebb távú lehetőségeit is.
Mivel a korai hidrogénüzemű repülőgépek kezdetben a rövid és közepes távú járatokra fognak összpontosítani, London-Gatwick az Egyesült Királyság hidrogénalapú repülésének egyik első és vezető csomópontja lesz.
Az Easyjet rövid távú járatokat üzemeltető légitársaságként szerzett működési tapasztalatai ideális kísérleti terepet biztosítanak a fontos támogató infrastruktúrával kapcsolatos kutatás-fejlesztéshez.
Az Airbus annak érdekében indította el a „Hydrogen Hub at Airports” programot, hogy elősegítse a hidrogéninfrastruktúra kiépítését és elterjedését a légiközlekedésben.
Eddig 13 országban, többek között Kanadában, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Japánban, Új-Zélandon, Norvégiában, Szingapúrban, Spanyolországban, Dél-Koreában, Svédországban, Kanadában, Olaszországban, Új-Zélandon, Norvégiában, Svédországban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban írt alá megállapodásokat partnerekkel és repülőterekkel.
A londoni Gatwick a Vinci Airports hálózatának része, amely a világ vezető magántulajdonú repülőtér-üzemeltetője, 14 országban 70 feletti repülőtérrel. A mostani bejelentést követően London-Gatwick, Lyon-Saint Exupéry és Kansai az Airbusszal partnerségben hidrogénközpontokat hoztak létre a Vinci Airports szén-dioxid-mentes hidrogéninfrastruktúra fejlesztésére irányuló dekarbonizációs stratégiájának részeként. Mint ismert, június elejétől a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetését is a francia Vinci Airports végzi.