Ma három évtizede, 1993. március 11-én emelkedett először a levegőbe az Airbus A321-es, amely kis példányszámban gyártott variánsból az európai gyártó legsikeresebbje lett.

Az A320-as csaknem 7 méterrel megnyújtott, 44,51 méter törzshosszú, 185-220 utas szállítására képes variánsa a típus alapváltozata után hat évvel, 1994 januárjában, a Lufthansa flottájában állt elsőként forgalomba.

Forrás: Airbus

A 83 tonnás maximális felszállótömegű, A321-100-as változatot a gyártó hamar továbbfejlesztette, és 1997-től megkezdte a 93 tonna maximális felszállótömegű, megnövelt hatótávolságú A321-200-as átadásait, amely versenyképesebb alternatívát jelentett a Boeing 757-200-assal és a 737-900ER típussal szemben.

Az A321(ceo) és az új generációs hajtóművekkel készülő A321neo változatokból összesen 2749 példányt adott át idén február végéig a gyártó, és
eddig 6463 példányra szerzett megrendelést, ebből 4672 már a neo szériára szól.

Fotó: AIRportal.hu

Az A321-es egészen 2007-ig marginálisnak számított az Airbus kínálatában, amelyből évente mindössze 20-30 darab készült. A gyártás 2007 és 2013 között fokozatosan, némi ingadozással emelkedett az évi 50 példányról 100, majd 2016-ra 200 fölé.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az új generációs hajtóművekkel felszerelt változat átadásai 2017-ben kezdődtek meg, ennek arányát a legyártott példányok között évről évre fokozatosan növelte az Airbus, és tavaly már csak ebből 264-et adott át az üzemeltetőknek.

A típus az újragondolt vészkijárati kialakítással (ACF változat) immár maximum 244 utas szállítására képes, az új Pratt & Whitney GTF vagy CFM LEAP hajtóművekkel az üzemanyag-hatékonyság, az alacsonyabb károsanyag- és zajkibocsátás mellett megnőtt a típus hatótávolsága is. Az európai gyártó piacra dobta és fejleszti a megnövelt hatótávolságú variánsokat is.

Utóbbiak közül az A321LR 97 tonnás maximális felszállótömeggel, három kiegészítő üzemanyag-tartállyal akár 7410 kilométer megtételére képes, míg a fejlesztés alatt álló A321XLR akár 8300 kilométer hosszú utakra is alkalmas lesz.

Forrás: Airbus

Az A321neóra szóló hatalmas vevői igények, és a komplexebb gyártási folyamat miatt Hamburgban, majd Toulouse-ban is dedikált összeszerelő sorokat hozott létre az Airbus, utóbbit a közelmúltban adta át az A380-asok egykori csarnokában.

Az A321-es típus több mint száz üzemeltetőnél repül szerte a világon, legnagyobb az American Airlines 218 ceo és 70 neo sorozatú példánnyal.

A kiöregedő példányokhoz már áruszállítóvá alakítási programot is kínál a gyártó.

Forrás: EFW