A China Eastern, a China Southern, valamint az Air China és leánycége, a Shenzen Airlines összesen 292 darab A320neo típuscsaládba tartozó gépre szerződött.
A megrendelésről az európai gyártó és a három legnagyobb, állami tulajdonú kínai légitársaság adott hírt pénteken, utóbbiak közül többen tőzsdei bejelentés formájában. Az aero.de portál a DPA német hírügynökség alapján részletezte is, hogy melyik cég hány példányt kért.
A China Eastern 100, a China Southern 96, míg az Air China 64, a Shenzen Airlines pedig 32 gépre szerződött.
Az üzlet összesített értéke listaárakon 37 milliárd USA-dollár, az átadások 2023-tól 2027-ig történnek, java részük 2024 és 2026 között esedékes. A China Southern a megrendelteken felül 19 további példányt lízingcégeken keresztül szerez be. Arról nem érkezett hír, hogy mely típusváltozatokat és milyen számban tartalmaznak a szerződések, valamint hogy mely hajtóművel kérik a légitársaságok.
Az Airbus közleménye hangsúlyozza, hogy az ügylet a kínai légiközlekedés helyreállásának és pozitív kilátásainak bizonyítéka. Mint írják, a megrendelések véglegessé válásához bizonyos kritériumok teljesülése még szükséges, a légitársaságok tájékoztatása szerint ez a részvényesi jóváhagyást jelenti, ez után kerülhetnek be a gyártó könyveibe.
A gyártó arra is kitér, hogy az A320neo típuscsaládra szóló megrendelésállomány május végén átlépte a 8000 példányt, és eddig 2200-at adtak át az ügyfeleknek.
Az összefoglaló megjegyzi, a China Southern eközben a Boeing egyik legfontosabb ügyfele, ám rövid távú flottafejlesztési tervéből kivett 100, már megrendelt 737 MAX-ot, az átadások bizonytalanságára hivatkozva. Mint megírtuk, a két katasztrófákban érintett új generációs variáns kínai újraengedélyezése elhúzódik, bár az ottani próbarepülések megvoltak tavaly ősszel, máig nincs konkrét céldátum erre. A Boeing később a Reuters szerint csalódottságát fejezte ki amiatt, hogy „a geopolitikai nézetkülönbségek továbbra is negatív hatással vannak az amerikai repülőgép-exportra”.