Kezdeményezte a brit polgári légügyi hatóság, hogy kötelezzék a Ryanairt kártérítésre a nyári sztrájkok miatti járattörlésekért. Az ír fapados szerint „rendkívüli körülmény” a munkabeszüntetés, ezért mentes az uniós kompenzációs kötelezettség alól, de a hatóság más véleményen van.
A nyári időszak sztrájkjai miatt sok száz járatát volt kénytelen törölni a Ryanair, több európai országot érintett a dolgozóinak munkabeszüntetése, Portugáliától Németországig, és budapesti járatokat is törölt a cég.
Az Egyesült Királyság polgári légügyi hatósága, a CAA szerdán bejelentette, hogy eljárást kezdeményezett az ír fapados ellen, mert az nem akar kompenzációt fizetni az érintett utasoknak – írja a Flightglobal.
A Ryanair a hatóság szerint arra hivatkozik, hogy a sztrájk „rendkívüli körülmény”, ezért mentesül az uniós kártérítési szabályozás alól.
Ám a CAA úgy véli, a sztrájk nem tekinthető ilyen, úgynevezett vis maior-esetnek, ezért megáll az utasok kompenzációs igénye. Mint a cikk emlékeztet rá, az Európai Unió Bírósága korábban, egy TUI-ügyben azt az ítéletet hozta, hogy a sztrájk nem minősül rendkívüli, a légitársaság hatókörén kívül eső helyzetnek, így kártérítési kötelezettség van.
Más jogi szakértők szerint ugyanakkor ha a légitársaság megtett mindent a járattörlés vagy -késés elkerüléséért, de a sztrájk miatt mégsem sikerült, tekinthető az eset rendkívülinek, vis maiornak.
Érdekes viszont, hogy maga a Ryanair október elején, a profitelőrejelzésekor azt közölte, hogy a nyereségre hatással vannak a sztrájkok miatti kompenzációk, tehát voltaképp mégiscsak úgy gondolja a cég, fizetnie kell(ene).
A brit hatóság egyébként közölte azt is, hogy az általuk jóváhagyott, ombudsmani hivatalhoz hasonló Aviation ADR vitarendező szervezetből kilépett a Ryanair. Ez a testület már sokezer utasnak segített kártérítést szerezni, de most az ír fapados érintett utasai azt az értesítést kapták – a légitársaság kilépése miatt -, hogy az igénybejelentésük függőbe került.
A Ryanair azt közölte a The Independent című lappal, hogy olasz, spanyol és portugál bíróságok úgy ítéltek korábban: a sztrájk tényleg rendkívüli helyzetnek tekinthető, és nincs kártérítési kötelezettségük. Ezért remélik, a CAA és a brit bíróságok is hasonló következtetésre jutnak.