Megszületett a részletes indokolás a Qatar Airways és az Airbus bírósági vitájában, eszerint bár a gyártó technológiai problémái valósak lehetnek, túlzás volt földre parancsolni a gépeket.
Mint nemrég megírtuk, múlt héten megszületett egy közbenső ítélet a londoni felsőbíróságon a Qatar Airways és az Airbus között az A350-esek felületkezelési problémáinak ügyében. Most az aero.de portál szemlézi a döntés frissen elérhető részletes, írásbeli indokolását.
Eszerint a katari légügyi hatóság tévesen parancsolta földre a gépeket, miközben a gyártónál a jelek alapján valóban technológiai probléma lehet – mégis arra biztatja a feleket, egyezzenek meg peren kívül.
A tapasztalt bíró, David Waksman már számos ilyen nagy horderejű ügyben járt el, és úgy véli, ez a jogi csatározás már minden észszerűséget meghalad, ezért is lenne jó a megegyezés.
A bíró ugyanakkor az A350-esek felületi sérüléseit nem pusztán kozmetikai hibának tekinti, hanem az anyagválasztásban látja eredetét.
„Védelmében maga az Airbus is azzal érvelt, hogy a problémának elkerülhetetlenül elő kell fordulnia egy A350-es élettartama során” – emlékeztet Waksman. Indokolása szerint a repülőgép törzsének szénszál-erősítésű kompozit anyaga (CFRP) és a villámvédelmi rézfólia (ECF) eltérő tulajdonsága miatt ez a két anyag különböző mértékben tágul és húzódik össze, ami – legalábbis az A350-es esetében – idővel repedésekhez vezet a fedő festékrétegeken.
A bíró meg van győződve arról, hogy a sérülés emiatt, tehát tervezési okokból következik be, és nem volna szabad három-négyéves repülőgépeken megjelennie. A rendelkezésre álló technológiák fényében szerinte a hiba elkerülhető, hiszen például a hasonló szerkezetű Boeing 787-esnél nem ismert ilyen probléma.
A katari légügyi hatóság (QCAA) döntése, hogy földre parancsolta a Qatar 23 A350-esét, a bíró szerint túlzás, ugyanis a rendelkezésre álló adatok szerint nincs szó a légialkalmasságot veszélyeztető hibáról.
Úgy véli, ha az Airbus mint a világ legnagyobb repülőgépgyártója bizonyítani tudja, hogy a festési problémák miatt nincs ilyen kockázat (és ezt az EU-s hatóság, az EASA is így látta – a szerk.), akkor a katari hivatalnak is rugalmasnak kellene lennie. Emellett, mint megjegyzi, a Qatar Airwaysnek is érdeke lenne a repülési tilalom feloldása.
„Elvárom, hogy a légitársaság és az Airbus proaktívan, együttműködve próbálja meggyőzni a katari hatóságot arról, hogy jelenlegi megközelítése helytelen” – tanácsolta a bíró a feleknek. Ellenkező esetben ugyanis a Qatar Airways nem teljesíti a kárenyhítési kötelezettségét.
A légitársaság közleményt adott ki az indokolásról, szerinte a bíróság legalább a technológiai kérdésben igazat adott neki, de a Reuters szerint erre az Airbus úgy reagált, hogy a Qatar Airways félreértelmezi a dokumentumot. Ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy továbbra is készek lennének peren kívüli egyezségre.
Ismert, a bíró közbenső ítéletében elutasította a Qatar Airways valamennyi kérelmét az Airbus ellen, kötelezve, hogy vegye át a gyártás alatt lévő példányokat, de jövő nyárra újabb tárgyalást is kitűzött. A testület korábban pedig azt is jóváhagyta, hogy a gyártó törölje a cég A321neókra szóló megrendelését, és másnak értékesítse ezeket a keskenytörzsűeket.