Az Európai Bizottság 21 orosz légitársaságot vett repülésbiztonsági listájára, amely azon légitársaságok jegyzéke, amelyek az Európai Unión belül működési tilalom vagy működési korlátozás alá esnek, mert nem felelnek meg a nemzetközi biztonsági előírásoknak – írta az MTI hétfőn a brüsszeli testület közlésére hivatkozva.
A bizottság szerint sérti a nemzetközi repülésbiztonsági előírásokat, hogy Oroszország márciusban önkényesen átlajstromozta a külföldi tulajdonú légi járműveket, és engedélyezte érvényes légialkalmassági bizonyítvány nélküli üzemeltetésüket.
A testület által kiadott sajtóközlemény szerint Adina Valean közlekedésért felelős uniós biztos beszélt erről.
Közölte, hogy az érintett orosz légitársaságok ezt tudatosan, a vonatkozó nemzetközi biztonsági előírások megsértésével tették.
„Ez nemcsak a nemzetközi polgári repülésről szóló chicagói egyezmény egyértelmű megsértése, hanem közvetlen biztonsági fenyegetést is jelent” – tette hozzá Valean.
Azt is nyomatékosította, hogy a bizottság döntése, miszerint működési tilalom alá helyeznek 21 orosz légitársaságot, nem újabb szankció Oroszországgal szemben.
„Kizárólag technikai és biztonsági okok alapján határoztunk így, nem keverjük össze a biztonságot a politikával” – hangsúlyozta.
A kitiltott orosz cégek között szerepel az Aeroflot-csoporthoz tartozó légitársaságok mellett az S7 Airlines, az UTAir és az Ural Airlines is.
Hétfőn a bizottság a 21 orosz légitársasággal együtt 117 légitársaságot tiltott ki az EU légtéréből.
Tizenöt különböző államban bejegyzett 90 légitársaságot azért, mert ezen államok légiközlekedési hatóságai nem végeznek megfelelő biztonsági ellenőrzést, 6 más államból származó légitársaságot pedig bizonyított súlyos biztonsági hiányosságok miatt. Két további légitársaságra működési korlátozások vonatkoznak, és csak meghatározott típusú légi járművekkel repülhetnek az EU-ban.
Az EU repülésbiztonsági listájának frissítése a tagállamok repülésbiztonsági szakértőinek áprilisi döntésén alapul.
Az Európai Unió orosz légitársaságokat és légiipart sújtó eddigi intézkedéseiről itt, itt és itt írtunk bővebben, az orosz-ukrán háborús konfliktus légiközlekedésre gyakorolt hatásaival kapcsolatos további híreink itt olvashatók.