Át kell vizsgálni a több mint négyszáz már legyártott, de a repülési tilalom miatt még át nem adott Boeing 737 MAX repülőgépet, mert a gyártó több repülőgép üzemanyagtankjában is idegen tárgyakat fedezett fel.

A Boeing több mint 400 darab már legyártott 737 MAX típusú repülőgépet tárol összesen négy helyszínen, három Washington államban található reptéren és a texasi San Antonio-ban.

A gyártó több repülőgép üzemanyagtankjában oda nem illő tárgyakat, a szakmában használt megnevezés szerint FOD-ot (foreign object debris) talált – erről elsőként a seattle-i Leeham News számolt be, a laphoz eljutott belső feljegyzés alapján, amelyet Mark Jenks, a 737-program vezetője küldött a dolgozóknak.

Átadásra váró MAX-ok a seattle-i Boeing Field-en (Fotó: Reuters)

Az üzemanyag-tartályokban talált oda nem illő tárgyak a gyártás során felhasznált szerszámok, rongyok, egyéb anyagtörmelékek, hulladékok lehetnek.

A Boeing a problémáról értesítette az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatalt (FAA).

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A portál információi szerint minden egyes letárolt repülőgépet átvizsgálnak, a folyamat gépenként három napot vesz igénybe. A repülőgépekről le kell fejteni az üzemanyagot, majd a tankokból ki kell szellőztetni az üzemanyag-párát és ezt követően lehet azokat felnyitni és átvizsgálni.

A portál információi szerint egyelőre nem tudni, hogy a repülőgépek más részeit is át kell kutatni.

A repülőgépekben hagyott FOD a minőségellenőrzés elégtelenségére utal a gépek végső összeszerelési feladatait ellátó gyártósoron.

Az ott dolgozó munkásokra és a tevékenységet vizsgáló minőségellenőrökre is szigorú protokollok vonatkoznak, az összeszerelés során minden gépet több alkalommal is, rutinszerűen átvizsgálnak, hogy az esetleg ottfelejtett szerszámokat és a gyártás során keletkezett hulladékot eltávolítsák. Ennek során különös figyelmet szentelnek a fém tárgyaknak, mivel azok a törzs belső és külső burkolata, vagy a padló alatt maradva a repülések során elmozdulhatnak, és komoly károkat, akár vezetékszakadást, szivárgást, rövidzárlatot okozhatnak.

Az üzemanyagtankokban hagyott hulladék különösen nagy kockázatokat jelenthet, ezért a vezető feljegyzése szerint egy ilyen eset is túl sok.

A Boeing az ügyben vizsgálatot indított, hogy meg tudják állapítani hol történt a hiba. Azt nem tudni, hogy az üzemeltetőknek már átadott repülőgépeket is át kell-e vizsgálni.

Amint korábban megírtuk, tavaly hasonló problémákat fedeztek fel a Boeing 767 gyártósorról kikerült, az amerikai légierőnek készült KC-46A katonai szállító és tankergépeken, de a charlestoni gyártósorról kigördült Boeing 787 Dreamlinereken felmerült minőségi problémák mellett az ott gyártott gépekben is maradtak oda nem illő tárgyak. Ezen események után a Boeing változtatott a folyamatain és külön felhívta a dolgozók figyelmét a gépekben hagyott hulladék jelentette veszélyekre.

A gyártás során a 737 MAX gépekben maradt tárgyak ügye nincs kapcsolatban a típus második katasztrófáját követően, 2019. március 13-án elrendelt globális repülési tilalommal. Amint korábban megírtuk, a Boeing 737 MAX repülési tilalmának feloldása tovább húzódik, a legnagyobb amerikai üzemeltetők a múlt héten már augusztusig-szeptemberig tolták ki a járattörléseket a gépek hiánya miatt. A most elrendelt vizsgálatok várhatóan nem lesznek hatással a típus repülési tilalmának – egyelőre még nem meghatározott időpontban történő – feloldására.