A nyári csúcsszezon végéig nem számít a Boeing 737 MAX repülőgépek újbóli forgalomba állására a három nagy amerikai üzemeltető.

Fotó: American Airlines

A légitársaságok immár sokadszorra frissítették menetrendjüket, és törölték érintett járataikat a típus repülési tilalma miatt:

  • Southwest Airlines – augusztus 10-ig
  • American Airlines – augusztus 18-ig
  • United Airlines – szeptember 4-ig kénytelen nélkülözni új generációs Boeing-gépeit a repülési tilalom miatt.

A 34 darab MAX-ot parkoltató Southwest Airlines, amelynek már számos újabb példányt is forgalomba kellett volna állítania a típus repülési tilalmának 2019. március 13-i elrendelése óta, a nyári időszakban naponta 371 (!) járatát kénytelen törölni a típus hiánya miatt.

A 24 géppel rendelkező American Airlines naponta 140 járatot töröl, a 14 darabbal rendelkező United Airlines korábbi közlése szerint pedig naponta több mint 90-et.

Southwest 737 MAX-ok letárolva Victorville-ben (Fotó: Reuters Top News – Twitter)

Amint arról a napokban beszámoltunk, a Norwegian szeptemberig nem számít a 737 MAX repülőgépeire, a TUI Fly pedig 2020 végéig. Korábban a Ryanair vezetője nyilatkozta, hogy másfél éves csúszással, csak idén ősszel érkezhet meg a Ryanair első Boeing 737 MAX 200-asa a flottába, emiatt a társaság elbocsátásokat is kilátásba helyezett.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az érintett európai légitársaságok az útvonalhálózatuk bővítésének visszafogásával, régebbi gépeik forgalomban tartásával vagy repülőgép-bérlésekkel próbálják áthidalni a MAX-ok hiányát.

Sok cég a legdrágábbnak számító wet-lease konstrukcióban kénytelen gépeket bérelni erre szakosodott más légitársaságoktól, azaz személyzettel, karbantartással, biztosítással együtt. Ez jelentősen felpörgette a wet-lease (vagy más néven ACMI) piacot, de ez a piaci szegmens – mint megírtuk – a MAX-ok visszatérésével bajba kerülhet, ekkor ezek a cégek nehéz helyzetbe kerülhetnek.

A légitársaságok azt követően döntöttek az újabb járattörlésekről, hogy az elmúlt napokban a 737 MAX szoftverének egy újabb hibájáról kerültek nyilvánosságra hírek, januárban pedig egy huzalozási hibára derült fény, amely rövidzárlatot okozhat.

Steve Dickson, az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) vezetője pedig a Singapore Airshown azt nyilatkozta, hogy a MAX tanúsításának továbbra sincs határideje, helyette az elvégzendő feladatokra koncentrál az FAA, a folyamat következő fontos állomása pedig egy hatósági tesztrepülés lesz. Ennek időpontja viszont egyelőre nincs kitűzve.

A különböző hatóságok – így az európai EASA is – az amerikai FAA-től eltérő követelményeket támaszthatnak a MAX újbóli engedélyezésére. Korábbi nyilatkozatok szerint az EASA az FAA döntéséhez képest néhány hetes eltéréssel saját hatáskörben eljárva engedélyezheti Európában a típus újbóli forgalomba állítását.

Amint korábban megírtuk, a Boeing jelentős, 2 milliárd dolláros veszteséggel zárta a 2019-es pénzügyi évet, a gyártó lapunkhoz is eljuttatott eredmény-kimutatása szerint a kereskedelmi repülőgépek eladásából származó bevétel majdnem megfeleződött, és 32 milliárd dollárt tett ki. A repülőgépgyártás a 2018-as 7 milliárd dolláros nyereség után tavaly 6,6 milliárdos veszteséget termelt a cégnek.