A Boeing közlése szerint egy kisebb problémát fedeztek fel a repülési tilalommal sújtott 737 MAX-nál. Eközben az amerikai hatóság arra készül, hogy átgondolja a továbbfejlesztett típusváltozatok engedélyeztetését, ami a 777X épp zajló tesztprogramját hátráltathatja.

A jelenleg is zajló repülési tesztek során ismét szoftverhibát fedezett fel a Boeing a 737 MAX-on – írja a Flightglobal a gyártó közlésére hivatkozva.

Az új probléma: a trimmrendszer hibáját jelző fény “nem megfelelően működik”.

Ez a figyelmeztetés azt mutatja meg, ha eltérő adatot kap a két repülésvezérlő számítógép, ami valamiféle hibát jelent. A szűkszavú közlésből részletesebben nem derül ki, hogy mi a gond, de annyi tudható, hogy összefüggésben van a tavaly év közepi szoftverfrissítéssel.

Ennek révén a két számítógép monitorozza egymást, kiszűrve, ha rossz adatokat kap a rendszer, túl nagy eltérés esetén pedig kikapcsolja az automatikus trimmet (ennek egyik új eleme, az MCAS-rendszer, amelyet sok szakmabeli kritizált, többek közt amerikai pilóták és a Boeing saját emberei is, gyanítható a két 737 MAX-katasztrófa mögött).

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Boeing annyit közölt: hogy szoftverfrissítéssel megoldható, hogy a jelzőfény “a szándékok szerint” működjön. A cég szerint mindez nem hátráltatja a repülési tilalom 2020 közepi feloldását. Az USA légügyi hivatala, az FAA csak annyit reagált az ügyre, hogy változatlanul nincs ütemtervük a 737 MAX újbóli engedélyezésére, és csak akkor adnak zöld utat, ha a szakértőik mindennel elégedettek lesznek.

Az FAA vezetője, Steve Dickson a minap egy szakmai rendezvényen a Flightglobal írása szerint arról is beszélt, hogy nagy összhang kezd kialakulni az egyes országok hatóságaival a 737 MAX áttervezése ügyében. De lehetséges, hogy a különböző üzemeltetők nem egyszerre jutnak majd engedélyhez az újbóli forgalomba állításra.

Eközben az is kiderült, hogy az FAA arra készül, hogy átgondolja az újabb és újabb generációs típusváltozatok engedélyezési folyamatát – olvasható a Flightglobal másik cikkében, erről szintén Steve Dickson beszélt.

A 737 MAX-krízis nyomán szigoríthat az FAA, lehet, hogy az új generációs változatokat nem lesz annyira könnyű engedélyeztetni, ami kihathat a nemrég berepülési programját megkezdő 777X-re is.

Forrás: Boeing

Dickson közölte, hogy arra készülnek, átgondolják a “leszármazott” modellek, az egyes típusok újabb és újabb variánsainak engedélyeztetési folyamatát. Egyébként a jelenlegi szabály is kimondja, hogy ha a hatóság emberei úgy ítélik meg, már túl sok a módosítás, akkor teljesen új típusként kell tesztelni és engedélyeztetni egy repülőgépet. Az FAA-vezér ugyanakkor hozzátette, hogy noha összefügg ez a folyamat és a 777X jelenleg is zajló tesztelése, eltérő témákról van szó. A szigorítás lehetőségéről egyébként már korábban is érkeztek iparági forrásoktól hírek.

A 737 MAX az ős-eredeti, 737-100-as 1967-es típusengedélye alapján állt eredetileg forgalomba, bár persze tesztprogram után, a Boeing reményei szerint a 777X pedig a 777-200-as 1995-ös dokumentumaira támaszkodva kaphat engedélyt. Azonban ha szigorítás következik, az elnyújthatja a folyamatot, és a program további késést szenvedhet, hiszen az új generációs változat teljesen új szárnyakkal, hajtóművekkel és sok eltérő rendszerrel rendelkezik.

Forrás: Boeing

A Flightglobal harmadik írása szerint a gyártó nem vár ilyesmit, reményei szerint a 737 MAX-ügy nem hátráltatja majd a 777X-programot. Azt ugyanakkor a Boeing is hangsúlyozza, hogy szeretnék kihasználni az eredeti 777-es típusbizonyítvány adta lehetőségeket, így több elemnél is egyszerűsített engedélyezést remélnek. A szűzrepülést nemrég teljesítő első 777-9-es prototípus a cikk szerint már többször útra kelt, a gyártó pedig közölte a tesztprogram vázlatos folyamatát is.

Három másik példány csatlakozik az elsőhöz 2020 második negyedévében, hogy vizsgálják velük többek közt az automatikus leszállást, a repülésvezérlést, a hajtóművek teljesítményét, a kiterjesztett kéthajtóműves üzemelést (ETOPS), a zajkibocsátást, és így tovább.

A Boeing azt reméli, hogy az egyelőre alig több mint 300 példányban elkelt 777X-re nemsokára meglódul a kereslet (érdekességképp: az Airbus ugyancsak ezt reméli az új generációs A330neo esetében, amely hasonló darabszámban kelt el eddig).