Egy évekkel ezelőtti reptéri incidens miatt visszaesett az eddig rendre a világ legbiztonságosabbjának kikiáltott Qantas a légicégek biztonsági auditjával foglalkozó Airline Ratings listáján, az idei győztes az Air New Zealand, az európai cégek közül a TAP Air Portugal szerepelt a legjobban.

A szaklap január első napjaiban évről évre nyilvánosságra hozza rangsorát a világ legbiztonságosabb légitársaságairól, amelyet hosszú idő óta (2021-ben, 2020-ban, 2019-ben, 2018-ban, 2017-ben és előtte több évig) rendre a Qantas vezetett. Az idei rangsor összeállításánál 385 légitársaságot vizsgáltak, aztán a 20 legbiztonságosabb hagyományos és a 10 legbiztonságosabb diszkont cég nevét közölték.

Ezúttal a hagyományosak közül az Air New Zealand végzett az élen, amely az országban bevezetett utazási korlátozások miatt hosszútávú járatait alig üzemeltette tavaly.

Fotó: AIRportal.hu

A lista összeállításánál a szerkesztők a légitársaságok flottájának átlagéletkora és a repülésbiztonság javítását szolgáló intézkedései mellett számításba veszik a hatóságok és az iparági szervezetek által elvégzett, valamint közzétett repülésbiztonsági auditok eredményeit.

Számít az is, hogy az adott cégnél az elmúlt öt évben történt-e baleset, vagy az utóbbi két évben súlyos esemény, de 2020 óta a koronavírus terjedésének megelőzésével kapcsolatos intézkedéseket is értékelik.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

„A bekövetkezett eseményeknél a szerkesztők számításba veszik, ha az incidens az adott repülőgéptípus gyártási hibájára vezethető vissza, és nem a légitársaság üzemelésére. Az, hogy az ilyen incidenseket a hajózó személyzet miként kezeli, különbözteti meg a biztonságos légitársaságokat a nem biztonságosaktól” – emelte ki Geoffrey Thomas, a lap főszerkesztője.

Az indoklás szerint az Air New Zealand annak ellenére lett a legbiztonságosabb, hogy járatai a leginkább kihívást jelentő időjárási körülmények között, távoli területekre üzemelnek.

Az új-zélandi légitársaság flottájának átlagéletkora mindössze 6,8 év, és a vállalat a repülésbiztonság javítását célzó műszaki innováció területén is vezető szerepet tölt be.

Kiemelik a navigációs rendszerek fejlesztését, a repülőgép-flottán dolgozó hajtóművek valós időben történő monitorozását és a precíziós megközelítési eljárások használatát a hegyek által körülvett reptereken, felhős idő esetén.

A Qantas a 2022-es listában a hetedik helyre esett vissza, ezt egy 2018-ban Perth-ben történt incidenssel indokolta a szaklap, amelynek a vizsgálati jelentése csak 2020 végén készült el, így még a 2021-es összeállításhoz is későn vált nyilvánossá. A légitársaság egyik Boeing 737-es repülőgépe a leszállást követően a futópálya elhagyása után túlgurult egy másik aktív futópálya várópontján, amelyen egy másik légitársaság 737-ese éppen a felszállást megelőző nekifutást hajtotta végre.

Fotó: Qantas

Az európai légitársaságok közül a TAP Air Portugal került a legelőkelőbb ötödik helyre, az első húszba még a SAS (6.), a Virgin Australia/Atlantic (10. – érdekes a két céget egy kalap alá venni, még akkor is, ha a név és az alapító-tulajdonos ugyanaz – a szerk.), a Lufthansa/Swiss (14.), a Finnair (15.), az Air France-KLM (16.) és a British Airways (17.) került be.

A 2022-es lista sorrendben:

  1. Air New Zealand
  2. Etihad Airways
  3. Qatar Airways
  4. Singapore Airlines
  5. TAP Air Portugal
  6. SAS
  7. Qantas
  8. Alaska Airlines
  9. EVA Air
  10. Virgin Australia/Atlantic
  11. Cathay Pacific Airways
  12. Hawaiian Airlines
  13. American Airlines
  14. Lufthansa/Swiss Group
  15. Finnair
  16. Air France/KLM Group
  17. British Airways
  18. Delta Air Lines
  19. United Airlines
  20. Emirates

Három európai fapados a legbiztonságosabb tízben

Az Airline Ratings az utóbbi években a diszkont légitársaságokat is listázza repülésbiztonsági szempontból, bár köztük rangsort nem állít fel, hanem csak ábécé-sorban közli a legjobb 10 céget, ezek most az Allegiant, az Easyjet, a Frontier, a Jetstar, a Jetblue, a Ryanair, a Vietjet, a Volaris, a Westjet és a Wizz Air.

A tavalyi listához képest az Air Arabia kikerült a tízből, helyette a mexikói Volarist vette fel rangsorába a szaklap.

Fotó: AIRportal.hu

Mint arról beszámoltunk, mindössze egyetlen egy olyan halálos áldozatokkal járó légikatasztrófa történt 2021-ben, amelyben sugárhajtású utasszállító volt érintett. A járvány miatt a járatok száma alacsonyabb volt, de halálos légiközlekedési baleset és az áldozatok száma is kevesebb volt 2021-ben a korábbi évekhez képest.