Az Európai Parlament brüsszeli plenáris ülésén átalakították a reptéri résidőkre vonatkozó szabályokat, hogy ne közlekedjenek üresen vagy kevés utassal repülőjáratok, bár az eddigihez, a teljes felfüggesztéshez képest szigorúbb az új eljárásrend.

A képviselők a koronavírus-járvány miatt átalakították a reptéri résidőkre vonatkozó szabályokat azért, hogy a légitársaságok számára egyértelművé tegyék a fel- és leszállási idősávok jövőbeli felhasználásának módját – számolt be az MTI.

A repülőterekre vonatkozó, rendes körülmények között érvényes szabályozás értelmében a légitársaságoknak a fel- és leszállásra rendelkezésre álló résidőik (slot) legalább 80 százalékát ki kell használniuk ahhoz, hogy azokat ne veszítsék el a következő szezonra.

Ezért több légitársaság a vírus világméretű terjedésének kezdetén, a szabályok felfüggesztéséig kénytelen volt üresen közlekedtetni a repülőgépeit.

A résidő-felhasználási szabályok csütörtöki felülvizsgálatának értelmében a 2021-es nyári és téli szezonban a légitársaságoknak a járvány előtt előírt 80 százalék helyett a résidők legalább 50 százalékát kell használniuk ahhoz, hogy a fel- és leszállási idősávjaikat a következő szezonra is megtarthassák.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Európai Bizottság további szezonokra is kiterjesztheti az új szabályokat, a kihasználási arányt pedig 30 és 70 százalék közötti értékre állíthatja be.

A mostani könnyítés jelentősen eltér a tavalyi döntéstől: 2020 tavaszán az Európai Bizottság teljesen felfüggesztette a 80/20-as, „használd vagy elveszíted” elv alkalmazását, ezt később a 2020/21-es téli menetrendi időszakra is meghosszabbították.

Fotó: AIRportal.hu

Deli Andor fideszes európai parlamenti képviselő az MTI-hez eljuttatott közleményében fontosnak nevezte, hogy az elfogadott szabályok ne szűkítsék aránytalanul a légitársaságok közötti versenyt.

„Nem vitatjuk, hogy továbbra is szükség van a légitársaságok ily módú megsegítésére, ám ez nem tarthat éveken át, ahogy azt az Európai Bizottság javasolja. Minél előbb vissza kell térni a normális kerékvágásba, hogy biztosítva legyen a verseny a légiközlekedésben. Ez az európai polgárok érdeke is” – fogalmazott a képviselő.

Korábban a fapados légitársaságok, élükön a Ryanairrel és a Wizz Airrel követelték az eredeti szabályok visszaállítását annak érdekében, hogy a hagyományos légitársaságok által a járvány alatt a forgalmasabb reptereken ki nem használt résidők szabaddá váljanak. Ezekre lecsapva a diszkontok konkurálni tudnának akár a nagyobb uniós légitársaságokkal azok fő központi repterein is.